Ice Cream

Har du spist is i helgen? Det har jeg og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Mange har et anstrengt forhold til mat og fokuset på å spise bare det riktige blir nesten altoppslukende. Vi har tilgang til all slags informasjon om kosthold og dietter, mye er misvisende og man kan bli mer forvirret enn klok. Jeg har ofte stresset og vært forvirret når det gjelder mat, men de siste årene har ting falt på plass. Selv har jeg konkludert med at det er viktig å tilegne seg kunnskap, men man bør være kritisk til det man leser og at det til syvende og sist handler om sunn fornuft. Jeg er også sterk i troen på at ingen diett i verden kan gjøre underverk med mindre det står om livet, jeg tror at hvis man ønsker en varig endring handler det rett og slett om justeringer i livsstilen. Det er varig endring som gir resultater og hvis de endringene skal holde må man ofte ta dem litt etter litt. Store og drastiske endringer kan ofte føre til stress som igjen fører til tilbakefall, og før du aner det så er du tilbake til utgangspunktet. 

Min filosofi når det gjelder mat: 1. Lag god mat 2. Eksperimenter med sunne alternativer så finner du fort ut at det er like godt 3. Det er fult mulig å kose seg med sunn mat 4. Ikke nekt deg selv et kakestykke eller en skål med is 5. Nyt maten din

PS: Trodde dette var underforstått i teksten, men siden flere nevner det så bare skriver jeg det her. Det viktigste er å kunne begrense seg, å være bevisst på energibalansen, da kan man kose seg med søtsaker som is og kake en gang i blant uten å få dårlig samvittighet eller ødelegge den gode livsstilen. 

bloglovin

29 comments

  1. Man skal spise det man vil – cluet er å passe på energiforholdet inn/ut 🙂

    Bra du ikke har dårlig samvittighet! For da skulle jeg gitt deg dårlig samvittighet for å HA det, hehe :p

  2. SV: jeg er hos gynekolog jenvlig for å se om det vokser cyster. Har ikke fått noen hittil, så det er jo bra. mamma opererte bort da hun var ung, derfor jeg har visst om det lenge. Men som hun sa – joa, det hjalp i to mnd å operere bort cysten og så kom smerten tilbake…

    Det som er dritt er jo at smertestillende ikke funger så bra… menmen. Får bare være! Holde ut og bite tenna sammen… Dette er jo noe jeg har frem til jeg blir gammel dame..

  3. Ja, det er så viktig at noen skriver noe fornuftig og jordnært om mat. Alt for mye skriverier om hva som er sunt og hva man ikke skal spise. Jeg er av den oppfatningen av at så lenge man er i litt aktivitet kan man hvertfall nyte maten med god samvittighet 🙂

  4. Det er så sant det du skriver. Veldig viktig å ha et sunt forhold til eget kosthold, noe som ikke nødvendigvis betyr diverse dietter. Jeg gidder heller ikke ha dårlig samvittighet for at jeg spiser noe mindre sunt i helgene så lenge jeg er fornøyd med kostholdet mitt ellers 🙂

  5. Veldig viktig å kunne kose seg med maten tenker jeg. Så jeg er veldig enig i hva du sier. Er man nazi-streng på dietten kan livet fort bli trasig, spesielt om man er glad i mat. Vi spiser sundt i ukedagene og om vi er flinke til å holde oss til sunne ting da og ikke skeier ut, så tar vi oss en pizza el. på lørdagen. I helgene er det lov å skeie litt ut. Også lager vi alltid allt fra bunnen av så vi har mest mulig kontroll på hva vi putter i oss. 🙂

  6. Du er ei klok jente du Lui 😉 og ikke minst har du en viljestyrke mange kan misunne! Blir så inspirert over treningen din, og din innsats når du har satt deg mål!

  7. Veldig sant det du skriver 🙂 Det er viktig å kunne trives med kostholdet og livsstilen sin, ellers funker det ikke. Ikke noe poeng å hive seg på dietter eller trender om man syns det er et herk. Jeg har nok et mer «ekstremt» eller bevisst forhold til mat enn mange (på en god måte, heldigvis ingen spiseforstyrrelser ute og går), men siden det er en livsstil jeg har valgt selv og som jeg koser meg med, så er det ikke noe problem å holde seg til det. Jeg koser meg med sunne alternativer til dessert eller godis nesten hver dag, men skulle jeg ha lyst på noe usunt en gang innimellom så har jeg god samvittighet for det 🙂 Konsekvent og balansert tror jeg er to viktig stikkord. Lever man 90% sunt, så spiller det ingen rolle for helsen hva de resterende 10% består av 🙂

  8. Ja, Zumba er en kjempe morsom trenings variant. Håper vi finner et annet sted snart 🙂

    Hehe, det er bare å gjøre mesteparten av innkjøpene på HM, Zara og Oasis det da. Også tenker jeg alltid så her: det er alltid lov til å pynte seg, uansett hva man skal. Så derfor kjøper jeg alltid skjørt som jeg kan leke meg med : – )

  9. alt i moderate mengder ja! uheldigvis for meg har jeg alt for daarlig selvdisiplin naar det kommer til mat..det blir hva jeg vil og hvor mye jeg vil…men jeg skal begynne aa trene naa so i’ll make up for it 😉

  10. SV;hehe:) Fallskjerm hopping er nok for de som liker litt adrenalin kick osv.Er pysete av meg,men hadde hvert kult å prøvd ut det .

    //Samme her også:) NY er nok første stopp hvis jeg en gang kommer meg ditt:)

  11. Bra skrevet! Helt enig. Handler om å være bevisst både på de sunne valgene, og være bevisst på å kunne kose seg innimellom. Dèt er det jeg kaller å være sunn 🙂 Alt med måte og fornuft 🙂

  12. Uuu, jeg elsker pistasje is, og sitron! Men jeg er helt enig, man kan spise akkurat hva man vil, så lenge man begrenser seg. Og noe jeg har lært meg etter å ha flyttet ned hit er å lage all maten fra bunnen av. Da vet du hva du får i kroppen 😉

Legg igjen en kommentar

