Måned: januar 2013

Trening uke 4

Jeg var ikke annet enn en zombi da uke 4 startet. Fortsatt bedøvd av medisinene, ny jobb og nye rutiner. Men fy søren så glad jeg var selv om det tok noen dager før jeg i det hele tatt kom meg på trening. Skulderen er sånn ca helt bra, merker den litt når jeg har presset den og når jeg har ligget på den på natten.

Onsdag
Oppvarming: Ellipse, 10 min (moderat intensitet)
Benkpress: 30 kg (3 reps) 35 kg (3 reps) 37,5 kg (20 reps)
Stående roing: 22,5 kg (6×4) 27,5 kg (6×4)
High row (apparat): 20 kg (8×4)

Ellipse: 30 min (meget høy intensitet)
Planke: 50 sek x 3
Uttøying

Kommentar: Jeg var veldig spent på hvordan det ville gå med skulderen, men det gikk over all forventning. Jeg har måtte kutte ut de fleste pressøvelsene for å forhindre varende skade så derfor var det så få overkropps øvelser. Jeg fortsetter med 531 programmet, men jeg tok uke 2 på ny siden jeg hadde en ukes avbrekk.

20130128-222845.jpg

Lørdag
Oppvarming: Ellipse 10 min (moderat intensitet)
Stående skulderpress: 22,5 kg (3 reps) 25 kg (3 reps) 30 kg (10 reps)
Pullups: 45 kg støtte 10, 8, 7, 6
Sidehev: 5 kg (8×4)

Ellipse: 25 min (dødelig intensitet)
Uttøying

Kommentar: Etter to dagers pause så hadde jeg veldig lyst på en overkroppsøkt så da hoppet jeg over benøkten som skulle være mellom overkroppsøktene. Jeg innså at jeg ikke rakk å utføre hele planen likevel. Dagene gikk jo så fort og overskuddet mitt holdt ikke mer enn to lange turer til dagen og laaaange dager på jobben (med mye ny info). Denne økten gikk bra, måtte øke støtten på pullups pga skulderen. Veldig trist at jeg har måttet kutte ut dips siden det har vært min favorittøvelse de siste månedene, og mest sannsynlig gjenforenes vi ikke før om flere måneder.

Søndag
Oppvarming: Ellipse 10 min (moderat intensitet)
Knebøy: 55 kg (3 reps) 65 kg (3 reps) 72,5 kg (9 reps)
Ettbens benpress: 50 kg (8×4)
Tåhev: 50 kg (10×4)
Kneeling legcurl: 10,2 kg (8×4)
Magerull: 8 x 3

Kommentar: Siste økt var fin. Kjenner at overskuddet ikke har vært så stort denne uken, men det er jo naturlig når rutinene og hverdagen har gjennomgått en stor omveltning. Jeg har bestemt meg for å starte helt på ny med 531-programmet i uke 5, jeg liker kontinuitet så nå håper jeg at det ikke oppstår noe som bryter det.

20130128-222925.jpg

Ha en fin (trenings)uke alle sammen ❤

Advertisements

Kjærleik til fredager

IMG_2408

Jeg har funnet en ny kjærlighet, eller funnet tilbake til en. Og jeg skriver kjærleik fordi jeg syns nynorsk er så fint. Jeg har alltid elsket fredager, men etter mangfoldige år som student har det ikke vært det samme. Fredagene har vært fridager (les: studiedager) og jeg har som regel brukt dem til å trene, gjøre husarbeid og glede meg til helg med kjæresten min. Åh, fredager!

IMG_2417

I dag fant jeg tilbake til fredagskjærleiken som jeg hadde på videregående. Den deilige følelsen av å ta helg etter fem dager med hardt arbeid. Og når jeg tenker meg om så har man ikke særlig helg når man er student. Pensum, oppgaver og eksamen ligger alltid og lurer. Men i dag tar jeg helg helt på ekte. Første uke i ny jobb er unnagjort, jeg trives usannsynlig godt og nå er jeg helt kake.

Mmmmm, fikk veldig lyst på kake…

Nå jenter og gutter, håper uken deres har vært bra og at helgen blir enda bedre ❤

Trening uke 3

Den tredje uken i dette året var veldig merkelig sånn treningsmessig. Jeg hadde treningsforbud på overkroppen pga senebetennelse i skulderen. Jeg hadde planer om å trene en del bein og cardio, og jeg fikk selvsagt noen økter, men jeg ble jo også helt slått ut av betennelsesdempende medisin. Det var heldigvis utrolig fint vær her i Stavanger selv om det var bitende kaldt, så for å holde meg litt våken og få bevegelse i kroppen så gikk jeg ekstra lange turer med Chaplin hver dag (spesielt de dagene jeg ikke var på treningssenteret). På torsdag fikk jeg forresten ny jobb! Og jeg begynte allerede i går (mandag) så det har vært store omveltninger i hverdagen.

20130122-185605.jpg

Tirsdag
Mølle: 10 min, ca 1 km i 6 km/h, 6,2% stigning
Ellipse: 40 min (høy intensitet)
Planke: 40 sek x 3
Uttøying

Torsdag
Oppvarming: Ellipse 10 min (moderat intensitet)
Knebøy: 50 kg (6×4) 70 kg (6×4)
Ettbens benpress: 50 kg (8×4)
Tåhev på step m/ stang: 50 kg (10×4)
Kneeling legcurl (maskin): 10,2 kg (8×4)
Benpress: 130 kg (8×4)
Glute bridge m/ stang: 32,5 kg (10×4)

Lørdag
Ellipse: 30 min (meget høy intensitet)
Planke: 50 sek x 3
Uttøying

20130122-185617.jpg

Så slik var øktene på treningssenteret. Jeg kan tenke meg at jeg gikk mer enn 30 km tur i løpet av uken, og det er jo ikke så verst det heller. Så en annerledes uke, men det er jo godt med variasjon 🙂

Håper dere hadde en fin (trenings)uke og at den nye er like bra til nå!

Lørdag

IMG_2388IMG_2389IMG_2393IMG_2395IMG_2397IMG_2402

IMG_2403

Med mamma trasket jeg opp og ned i de brostensbelagte gatene. Vi tittet litt her og der, nøt solstrålene som trengte seg mellom husene og drakk meksikansk kakao og cappuccino på Sjokoladepiken i Fargegaten. Vi ble helt betatt av tutu-skjørtene og tåspisskoene i danseforretningen, og lot nesten alle salgsvarene henge i fred og falt for vårens nyheter fra by Malene Birger på Høyer. Jeg elsker alle de fine tårnene man ser hvis man vender blikket oppover. Jeg drømte om å bo i et slikt da jeg var liten. Fant forresten en fresh genser fra Ganni på 60% salg, det er så typisk av Nola å gjøre slikt mot meg. Jeg elsker Nola! Det var så vidt jeg rakk en kort cardioøkt før treningssenteret stengte. Og gjett hvem som hadde satt en saftig skinkestek i ovnen mens jeg var borte? For en mann ❤ Så tok jeg på meg den freshe genseren og dinglende ørepynt, og plutselig satt vi i et nydelig trehus midt i sentrum med gode venner og masse deilig musikk. Elin har fylt sitt fine hus med allslags skatter, jeg forelsket med spesielt i bildeveggen over sofaen som jeg selvsagt måtte poste på instagram (sjekk: luisafernandadelmar). Hvis det er slik lørdagene i 2013 blir så kan jeg nesten ikke vente på resten.

Håper dere hadde en fin lørdag og at søndagen blir minst like bra 😉

I parken

IMG_2384

Stavanger er ikke så aller verst, spesielt ikke når solen skinner. Det er kanskje ikke Paris, men jammen ikke så langt unna. Sånn utseendemessig. Gårsdagen var ingenting som onsdagen og det var trolig medisinen som gjorde meg så fjern. Men i går var jeg her igjen. Våken, glad og klar for alt. Midt i treningsøkten fikk jeg en uvirkelig god og rar nyhet. Etter å ha stelt meg og gått en tur med Chaplin puttet jeg kameraet i vesken og satte meg på en buss. Solen lyste opp hele byen og jeg visste at det hadde vært synd om jeg ikke fanget noen av de vakre omgivelsene mine med mitt kjære kamera. Sorry iPhone, men du strekker ikke alltid til. Jeg knipset et par i byparken før jeg møtte min fine venninne.

Jeg skal knipse oftere. Og som i går skal denne dagen nytes. Livet kan ta vendinger i blant og da gjelder det å nyte de fine øyeblikkene før alt blir forandret. Til og med når vendingen er en god en. Noe den forhåpentligvis er.

En slik dag

20130116-174914.jpg

Jeg vil skrive, men vet ikke hva. Jeg vil lese, men stagnerer etter noen linjer. Jeg er så rastløs, samtidig er jeg kraftløs. Jeg gruet meg til å gå ut i den bitende kulden, men solen så likevel utrolig fristende ut. Jeg fikk gått skikkelig fine turer i dag, men kom meg ikke på trening som planlagt. Hjernen har gått i spinn, det var ikke en gang mulig å dagdrømme. Middagen var i alle fall fin, fiskesuppe med masse grønnsaker og en halv avokado som tilbehør. Noe av det beste jeg vet er avokado med litt salt på. Og vi hadde til og med dessert, lavkarbo krydderkake med litt mager vaniljekesam. Men så har jeg sittet her i sofaen, byttet stilling flere ganger, vippet opp og ned med bena. Jeg burde vel bare ha dratt meg selv opp og dratt på trening, eller bare gjort noe, men kroppen ville ikke. Når jeg tenker meg om så kan det være på grunn av den betennelsesdempende medisinen jeg tar for skulderen. Samme kan det være, nå er det kveld og jeg ser fram til en god natts søvn, men først skal jeg ut og lufte meg med håndballen som står og tripper på stuegulvet. Av en eller annen grunn har jeg meldt meg frivillig til kveldsturen opptil flere ganger i det siste selv om jeg allerede har gått «mine turer» tidligere på dagen. Det er noe ekstra forfriskende med kveldsluften, man får renset luftveiene og tankene. I morgen blir en fin dag, eller finere. For denne har på ingen måte vært stygg, bare veldig rar.

Oh gosh…

Trening uke 2

Da er det tid for ukens trening. Jeg har hatt en kjempefin treningsuke, men nå har jeg plutselig fått senebetennelse i skulderen og det er jammen ikke digg skal jeg si dere. Så det ser ut som om jeg må ta en pause fra programmet mitt, men slettes ikke fra treningen. Det blir mye cardio, kanskje jeg endelig skal ta meg tid til en gruppetime og så blir det masse deilig bentrening. Men nå tilbake til uken som har gått. Enjoy!

Tirsdag
Oppvarming: Ellipse 10 min (moderat)
Benkpress: 30 kg (3 reps) 35 kg (3 reps) 37,5 kg (21 reps)
Stående roing: 22,5 kg (6 x 4) 27,5 kg (6 x 4)
Chest press (maskin): 25 kg per arm (8 x 4)
High row (maskin): 21,4 kg per arm (8 x 4)
Ellipse: 20 min (høy intensitet)
Planke: 40 sek x 3
Uttøying

Kommentar: En veldig god økt, elsker når jeg får svettet skikkelig med en cardio session på slutten. Er veldig fornøyd med så mange reps på benkpressen.

20130113-221135.jpg

Onsdag
Oppvarming: Ellipse (moderat) 10 min
Knebøy: 55 kg (3 reps) 65 kg (3 reps) 72,5 kg (15 reps)
Ettbens benpress: 50 kg (8 x 4)
Tåhev på step m/ stang: 40 kg (15 x 4)
Kneeling legcurl (maskin): 10 kg (8 x 4)
Magerulle: 8 x 3
Bakside lår i slynge: 8 x 3

Kommentar: Husker ikke så mye, men det ser ok ut. Jeg gikk opp i reps på tåhev.

Torsdag
Mølle: Rask gange 10 min i 6% stigning, 6 km/t, ca 1 km
Ellipse: 40 min (høy intensitet)
Planke: 40 sek x 3
Uttøying

Kommentar: Etter en teit kommentar fra legen så ble jeg så oppjaget at jeg tok meg helt ut på ellipsemaskinen, det var digg etterpå. Greit å få ut aggresjon på den måten 😉

Lørdag
Oppvarming: Ellipse (moderat) 10 min
Stående skulderpress: 22,5 kg (3 reps) 25 kg (3 reps) 30 kg (10 reps)
Pull ups: 35 kg støtte 6, 6, 6, 5
Sidehev: 5 kg (8 x 4)
Dips: 20 kg støtte 13, 10, 10, 9
Mølle: Rask gange 10 min i 6% stigning, 6 km/t, ca 1 km
Ellipse: 20 min
Planke: 40 sek x 3
Uttøying

Kommentar: Det var etter dipsene at skulderen begynte å skape seg for fullt. Jeg er sykt fornøyd med at jeg greide så mange reps og at jeg har kommet ned til bare 20 kg støtte når jeg starta på 50 kg, men kanskje jeg må ta det litt rolig med nedtrappingen hvis ikke skulderen min tåler det. Ellers kjørte jeg min elskede cardiorutine på slutten, vanedyr sier du?

20130113-222102.jpg

Søndag
Oppvarming: Ellipse (moderat) 10 min
Markløft i trap bar: 50 kg (3 reps) 55 kg (3 reps) 62,5 kg (19 reps)
Strakmark: 27,5 kg (8 x 4)
Nordic hams: 4 x 4
Glute bridge m/ stang: 27,5 kg (15 x 4)

Kommentar: Siste økten denne uken, tok på meg en fargerik Adidas tee som har ligget i skapet en stund. Følte for å spre litt glede hehe. Er svært fornøyd med 19 (!!!) reps på markløften. Måtte selvsagt ta litt hensyn til skulderen og derfor gikk jeg ikke noe særlig opp på strakmark.

Den kommende uken blir litt rar, men vi får se hva jeg finner på 🙂