Måned: april 2015

B/W

B/W

 

Hvor er våren? Den var såvidt innom forrige uke. Jeg jublet da jeg kunne gå i bare hekla Toms, men det ble med den ene dagen. Jeg drømmer om skyfri himmel, tørr asfalt og må-ha-solbriller-hele-dagen dager. Derfor blir det litt dagdrømming og forberedelser til våren. Nye sneakers er et must i år. Jada, jeg har flere fine og brukbare som jeg kommer til å fortsette å rocke i år, men litt forandring fryder da også (spesielt etter shoppestopp siden desember). Det er et par som nesten har vært «the one that got away» fordi jeg alltid har endt opp med noen andre. Andre som jeg selvsagt elsker. Andre som har stukket seg ut, vært freshe og annerledes. Disse er klassikere, og endelig skal de bli mine. Nike Air Force 1 er på vei, og jeg gleder meg så masse, er det innafor? Det får bare være. Livet har mange gleder, og noen bittesmå, materialistiske får snike seg med.

Det jeg elsker med sneakers er at man kan style dem på så mange måter. Om du vil være sneaker-chic, sneaker-sporty eller sneaker-casual, det er opp til deg. Sko som er behagelige er vinnere enhver årstid spør du meg, men de må helst se litt kule/fine ut da (hilsen frøken forfengelig), så da er sneakers et sikkert valg for meg. Og jeg tok vel ikke helt feil alle disse årene, for nå skal alle ha dem. De selges ikke bare i streetwear-, skate- eller sportsbutikkene nå lenger, de er over alt. De mest eksklusive butikkene sikrer seg årets favoritter i sitt sortiment og billigkjedene imiterer dem. Har du noen favoritter?

 

Advertisements

Trening som nybakt mamma

Jeg vil først presisere at dette er helt og holdent mine erfaringer og tanker rundt trening som nybakt mamma. Alle er vi ulike og slik skal det være. Jeg har fått mail fra noen få gravide og mødre som lurer på hvordan det har vært for meg med tanke på at jeg har skrevet litt om trening før, så det skal jeg svare på så godt jeg kan i dette innlegget. Først litt tanker og refleksjoner, så noen konkrete tips nederst.

De første ukene som mamma var det ikke akkurat trening som stod først i tankene, det var så mye annet nytt å forholde seg til. Da var det bare en liten gutt som stod i fokus, og slik mener jeg at det skal være. Ikke bare skal kroppen komme seg etter en stor påkjenning som en fødsel er, men jeg mener man skal bli kjent med den lille, la den være nær mamman sin og føle på tryggheten som mamma skal være. Uten at mamma stresser over kropp og slikt. Det er ikke anbefalt å trene før det har gått 6 uker uansett, men dette kan være så individuelt som alt annet. Selv tror jeg ikke jeg kom meg på treningsenteret før det hadde gått 8 uker. Det var rett og slett da det falt meg inn å komme meg dit, det var da det ble naturlig å tenke tanken og da var det så utrolig gøy å være tilbake og kjenne at kroppen var sterk og villig til å jobbe. Før den tid ble det jo mil på mil med trilleturer, det er premien ved å få barn en av de fineste vårene så lenge jeg kan huske.

Da jeg kom meg på treningssenteret startet jeg der jeg hadde stoppet før fødselen. Da jeg ble gravid laget jeg nytt treningsprogram med en veileder, og hadde spesielt fokus på rygg/skuldre/armer, da disse får kjørt seg med tanke på bæring og amming. Jeg fortsatte å trene styrke og cardio, men jeg tok meg selvsagt ikke helt ut på hverken det ene eller det andre. Det er er viktig å huske på at man helst ikke skal bli for varm når man er gravid, da kan babyen bli overopphetet. Etter fødselen fortsatte jeg med samme treningsprogram. Cardio tok jeg det litt rolig med da jeg var utrolig redd for å ikke ha nok melk til minsten som jeg fullammet. Etterhvert bekymret jeg meg mindre for det, da var jeg godt kjent med kroppen min og hvordan treningen påvirket produksjonen. Jeg tenkte ikke så mye på å gå ned i vekt da jeg var heldig å miste alle gravidkiloene nokså fort, i tillegg vet jeg at aktiv vektnedgang kan påvirke ammingen og melkeproduksjonen. Jeg vet at ikke alle er like heldige når det gjelder det, men det finnes heldigvis gode tips for vektnedgang og amming hos Ammehjelpen.

Jeg er svært glad i egentrening, føler egentlig jeg får mest ut av det. Jeg er god på å presse meg selv, syns det er gøy å se at jeg løfter like mye/mer enn sterke gutter og jenter, og har hatt veldig gode erfaringer med det til nå. Cardio trener jeg også på egenhånd på mølla og ellipsemaskin. Da jeg hadde fått lille A startet treningssenteret med foreldre og barn trening, og som nybakt mamma er det jo veldig koselig å være rundt andre nybakte mammaer og babyer, så jeg gledet meg til å prøve dette. Spesielt siden vi er flere fra barselgruppen som trener der. Det var først da jeg kom til første time at jeg tenkte «Å nei, jeg liker jo ikke så godt slike gruppetimer», men den tanken slo jeg fort fra meg fordi det var bare helt fantastisk gøy. Sykt hard og bra trening (jeg kunne nesten ikke gå i trapper etter første gang) og koselig sammenkomst med fantastisk instruktør, bra damer og søte babyer. Det ble en av ukens faste aktiviteter for oss i flere måneder.

For oss har dette med egentid med pappa, flaskemating og soving ikke vært et problem, her vet jeg at andre kan ha helt andre utfordringer enn det vi har hatt. Vi har også fordelen at jeg har treningssenteret bare et par minutters gange fra huset vårt. Jeg hadde ingen problem med å la lille A være hjemme med pappa mens jeg gikk på trening, de har alltid hatt det veldig fint bare dem. Og hvis det skulle være noe så har jeg alltid mobilen på armen mens jeg trener. Flaskematingen måtte vi øve på fordi vi skulle i bryllup da lille A var 4 måneder så hvis jeg mot all formodning skulle trene eller ha lite melk etter trening når det var tid for måltid så var heller ikke det et problem. Sovingen har gutten vår også regulert selv, det tok ikke lang tid før fast leggetid var kl 21, og så kl 19. Så da var det plutselig mange ledige timer på kvelden, og en av disse blir satt av til trening noen kvelder i uken.

Tips fra en mamma til en annen:

  • Kom i gang når du er klar. Ikke gjør det til et stressmoment, men prøv å motiver deg selv. Å være fysisk aktiv er en gevinst, uansett hvordan og hvor hardt du utøver det.
  • La pappa og den lille bli kjent. Du får en time til trening og de får litt kvalitetstid. At babyen blir trygg på begge foreldre gjør ting så mye enklere, og ikke minst koseligere.
  • Øv gjerne på flaskemating i tilfelle. Man vet ikke alltid når de aller minste blir sultne.
  • Tren noe du syns er gøy. Og er det noe som føles ubehagelig, vent med den øvelsen, den tid kommer.
  • Delta på foreldre og barn-timer på treningssenter. Du får en god økt samtidig som du kan ha den lille med deg.
  • Utnytt tidligere leggetid. En liten time går fort, og du får god tid til å gjøre det du ønsker før natten kommer.
  • Ikke fokuser bare på vekt hvis du har litt som henger igjen etter graviditeten. Spesielt hvis du ammer, les mer hos Ammehjelpen. Nyt heller at du kan trene, kjenn etter hvordan kroppen jobber og hvor godt den fungerer.
  • Ikke legg de hardeste øktene rett før amming. Melka kan smake annerledes pga melkesyren og babyen kan reagere på det. Det skal visst være normalt igjen etter +/- 30 min. Les mer hos Ammehjelpen.
  • DRIKK MASSE VANN!

Det kommer nok mer treningsprat etterhvert. Ha en fin uke alle sammen ♡

April favoritter!

Late nights / Early mornings

 Kjole – veske – pumps

Fine, lange kvelder, mennesker man liker og rytmer som erobrer hele deg. Det bobler både i kroppen og i glasset. Du ler, du klemmer, du danser natten lang. Det er grytidlig morgen, gjespen trenger seg på. Du er glad, det var en fin natt.
Hvor fantastiske er ikke slike minner? Det er det som sitter igjen. Hva du har på deg har lite å si, så lenge du kan slippe deg fri. Men å ha det essensielle til slike kvelder er vel så bra, det du føler deg vel i og som gir deg rak rygg. Her er noen av mine favoritter fra Trendsales, og jeg er sikker på at du også kan finne dine der.
I samarbeid med Trendsales

1 år 🎈

Vår lille tullball er 1 år! Det er uvirkelig, fint og spennende. Han ble det på mandag og vi feiret flere dager i fleng, ja slik er det. Og hverdagen min er snudd på hodet, etter 13 måneder i permisjon er jeg tilbake på jobb og guttene mine koser seg i hjel hjemme. Det er fint. Helsen har vært kranglete, men nå er vi venner igjen, tror jeg. Ting blir jo aldri som man tenker, men jeg er her da og har det rimelig bra. Alt lover godt nå, gleder meg over våren!

Følg med på insta da vel, @luisafernandadelmar