Måned: april 2012

Fine ting på en mandag

Her kommer en liten liste over ting jeg liker i dag:

❀ 6 tips for å nå nye høyder med treningen din – interessant, lærerikt og bekreftende for min del

❀ StyleTV – Fine intervjuer med bl.a Pia og Sara + Smart trening som er en serie om trening og kosthold

❀ BARE ET NAVN? – Veldig interessant likestillingsdebatt i disse bryllupstider

Håper helgen deres har vært fin! Det har i alle fall min, og det toppet seg i går, det vet dere som følger meg på Facebook. Været var så nydelig at dagen måtte bare utnyttes, etter frokost gikk vi en lang og fin tur i solen, så ble det vafler på terrassen og en aldri så liten tanningsession. Jeg velger å tro at jeg har blitt litt brunere. Og så ble det enda en tur på Chaplin og meg før jeg stengte meg inne med bøker og oppgaveskriving.

bloglovin

Sammen skal vi leve..

.. hver søster og hver bror

Dere husker den følelsen fra rosetoget 25. juli, den følelsen blusset virkelig opp igjen i dag. Barn av regnbuen er en nydelig sang som alltid har betydd utrolig mye for meg og for mange andre, nå har den fått en enda sterkere betydning. I Stavanger var det ikke planlagt noe arrangement i dag, men det var jo selvsagt flere som samlet seg og sang sammen. Jeg var derimot på trening, etter en god styrkeøkt så stod jeg på ellipsemaskinen og tråkket, hadde timet det slik at jeg fikk med meg allsangen fra Youngstorget. Så der stod jeg og trente mens tårene trillet, jeg hadde egentlig veldig lyst til å synge ut av full hals, men det hadde blitt for rart. Det var vel rart nok at jeg gråt, men det var umulig å la være. Det var så utrolig sterkt og så vakkert!

Det er forresten en liten stund siden jeg blogget sist, og det skyldes at jeg har det fryktelig travelt for tiden. Dagene går til å skrive oppgave og så har jeg noen små pauser med turer, trening, spising, rydding/vasking osv. Så da blir det litt liten tid til internettet, men dere kan følge meg på FacebookTwitter og/eller Instagram (luisafernandadelmar).

bloglovin

Trene med pulsklokke

Jeg lovet for en stund tilbake å skrive litt om hvordan det er å trene med pulsklokke så her kommer endelig en liten tekst om selve klokken og litt om min erfaring.

Slik ser min pulsklokke ut, Suunto M2 er en veldig enkel klokke med et lett og behagelig pulsbelte. Denne klokken er det ikke mye hokus pokus med, den har et enkelt design, lett å forstå, behagelig i bruk og uten noe tilleggsutstyr. Den er dermed helt perfekt til mitt bruk da jeg ikke trenger noe avansert, bare noe som måler pulsen min og forteller meg om kaloriforbrenningen i løpet av økta. Den forteller også hvor lenge jeg har trent, gjennomsnittspulsen og hvilken pulssone pulsen min ligger på under treningsøkta. Man registrer personlige opplysninger som makspuls, hvilepuls, vekt osv når man starter å bruke klokken, og dette kan reguleres underveis.

En av de tingene jeg liker best med å trene med pulsklokke er å ha oversikt over hvor mye jeg yter i løpet av treningsøkten. Og da mener jeg ikke bare for å presse meg selv til å yte like bra hver gang eller for å prøve å overgå tidligere økter, men rett og slett for å se hvordan økten har vært.

For noen er pulsklokken et verktøy i kondisjonstreningen og det kan det være veldig motiverende å se på klokka og vite at man faktisk kan yte litt til, at man kan tråkke litt til opp den bratte bakken før man gir seg. For meg handler det mest om å kartlegge øktene mine, hvordan de har vært i forhold til intensitet, kaloriforbrenningen og puls.

Jeg fant en god tekst om trening med pulsklokke som er litt mer utdypende, klikk her for å komme til den.

bloglovin

Nord Design

Jeg nevnte raskt i går at alle interiørglade mennesker bør titte innom denne fine nettbutikken som heter Nord Design, men jeg syns denne butikken fortjener et eget innlegg. I går lanserte nemlig venninnen min Synnøve og søsteren hennes Marta den fineste nettbutikken jeg noen gang har sett. Jeg har allerede en liten bestilling inne og en altfor lang ønskeliste skrevet bak øret. Butikken er proppfull av fine pyntesaker og nyttige ting i ulike prisklasser. Den har også en egen blogg som du kan følge og en facebookside som du kan like for å holde deg oppdatert.

Ta en titt og ha en fin dag alle sammen!

bloglovin

Gult er kult

20120418-205056.jpg

.. og det er hvitt og. Eller hva syns dere?

Fikk denne fine gule lommeboken i posten i dag fra fine Monique, den blir en fin vikar for min MBMJ. Størrelsen passer perfekt til clutch. Ellers prøver jeg å bli vandt til mine hvite negler, og jeg tror jammen meg dette blir en hit denne sesongen.

Innlegget om pulsklokke kommer forresten i morgen kveld eller fredag. Hvis dere har noen konkrete spørsmål ang. pulsklokke og trening så kan dere jo komme med dem nå så skal jeg få svart i innlegget.

PS: Liker dere interiør? Ja da må dere titte innom Nord Design!

Nå må jeg tilbake til litt bachelor-jobbing, tuddelu!

bloglovin

My weekend

Min helg gjennom Instagram, jeg elsker den appen! (følg meg: luisafernandadelmar)

❤ Masse trening, jeg har gangsperr til tusen i dag, digg.

❤ Sukkertøy på neglene, barnslig, men når det er helg er alt lov.

❤ Kvalitetstid med mamma; shopping og middag på Ostehuset.

❤ Drømmekjolen, velkommen Feline fra Samsøe Samsøe.

❤ Blanc fra Essie skal testes denne uken.

❤ Proteinmuffins alá Kamilla, supergode!

❤ Tur i verdens fineste del av Stavanger, tenk at jeg vokste opp med slik utsikt.

❤ Søndagsmiddag hos mamma, pappa og lillebror. Fiskesuppe m.m.!

Og så må jeg gi et stort ❤ til dere som har gitt meg så fin tilbakemelding på forrige innlegg, til nye følgere på Bloglovin og til alle dere som har vært innom i løpet av helgen.

Ha en fin mandag alle sammen!

bloglovin

Just do it

Det er ikke meningen å gi gratis reklame til Nike, men jeg kan ikke legge skjul på at slagordet deres treffer spikeren på hodet. Til syvende og sist er det alt det handler om, å bare gjøre det. Det gjelder ikke bare trening, men det er det jeg skal fokusere på nå.

Når du har kommet over alt som har stått i veien, hva enn det måtte være, så handler det bare om å hoppe i det. Slutte å bare tenke, gjør tankene om til handling, det er slik man får resultater. Vi er alle ulike og det som funker for meg, funker nødvendigvis ikke for alle andre, men siden noen har bedt meg om å dele litt om mine erfaringer og hva som motiverer meg så skal jeg fortelle dere det.

Min livsstilsendring kom ikke over natten, det har vært en gradvis prosess som startet i hodet. Det hele startet med et ønske om forandring, det neste steget var å bli klok. En ting bloggingen har gitt meg så er det tilgang til informasjon, det er utrolig hvor mye man får med seg og hvor mye man bare kommer over ved å lese blogger. Nettet er stappfullt av masse nyttig informasjon, men også mye svada så vær kritisk. Mange måneder har gått og nå er jeg her. Er på treningssenteret 4-5 ganger i uken, trener både styrke og kondisjon, går minst 1 time tur med Chaplin per dag og spiser helt annerledes enn tidligere.

Kostholdet er en utrolig viktig del av livsstilen til et hvert menneske. Tidligere spiste jeg nok litt for lite variert, selv om man ikke spiser mye så betyr det ikke at man er sunn, det kommer helt an på hva slags mat man spiser. For meg var et viktig steg å kutte ned på brød, jeg hadde dårlig fantasi når det gjaldt mat og da ble det veldig lett å bare ty til brødskivene. Nå spiser jeg sjeldent brød og jeg spiser mye mer variert. Sukker har jeg kuttet helt ut, eller så godt som, sier ikke nei takk til et kakestykke i bursdager og bruker det gjerne når jeg skal bake, men jeg bruker heller stevia og sukrin hvis det er mulig, disse er naturlige og kalorifrie søtningsmidler. Noen faste matvarer på handleliste er: Egg, kyllingfilet, karbonadedeig, laks (eller annen fisk), kylling/kalkunpålegg, mager kesam (vanlig og vanilje), cottage cheese, sukkerfritt blåbærsyltetøy, grønnsaker, bønner, frukt, nøtter, havregryn. Ja, dette er selvsagt noen få blant mange andre vi handler i butikken, men disse er essensielle for mitt mer varierte kosthold, pålegg og slikt kan brukes på veldig mange andre måter enn på brødskiva. Viktige stikkord er: Proteinrik mat, sunt fett, bær, frukt og grønt.

Treningen har blitt en stor del av min hverdag. Etter at vi fikk Chaplin har aktivitetsnivået i heimen tatt seg betraktelig opp, både jeg og kjæresten er veldig glad i natur og friluftsliv og etter å ha fått hund så har vi tilbrakt mer tid ute enn tidligere. Ja, de som kjenner meg vet nok at jeg er veldig urban og slikt, men jeg har alltid hatt en friluftsentusiast inni meg. I tillegg til turer med Chaplin liker jeg å sykle, jeg ønsket meg ny sykkel lenge og hadde planer om å kjøpe meg en da det plutselig stod en splitter ny sykkel i gangen, snill kjæreste ja. Og siden jeg fikk den av han så har jeg faktisk følt meg mer forpliktet til å bruke den. I fjor byttet jeg treningssenter og det var et viktig steg, tidligere var jeg medlem i SiS, et veldig bra senter for all del, men personlig fant jeg meg aldri helt til rette der i tillegg til at det var litt tiltak å komme seg dit siden det er på campus. Jeg byttet til mitt gamle senter som ligger 5 min fra der jeg bor. Jeg var klar for et nytt program, men en liten hendelse – brakk ankelen – forsinket starten. Etter noen lange måneder på krykker kunne jeg endelig starte, styrketrening ble prioritert ved siden av litt kondistrening. Mange jenter er redde for styrketrening, mange tror at man blir klumpete og muskuløs nesten over natten. Det er helt feil, man kan jo bli slik hvis man vil, men det krever et godt stykke arbeid både på trening og på kjøkkenet, det er en helt annen liga. Ved å trene styrke blir man sterk og man strammer opp kroppen. Hvis man ønsker å gå ned i vekt er det avgjørende å ha muskler som forbrenner fettet, de som tror de skal gå ned ved å bare trene kondisjon kommer til å ha et mye større arbeid foran seg enn de som trener styrke i tillegg. Trener du styrke vil også kondisjonstreningen bli mer effektiv, da kroppen vil ha mer muskler som forbrenner. Og slik går dagene. Viktig: finne treningsformen og stedet som passer for deg, styrketrening!!! og start rolig, det verste er å ta helt av og så bli kjempelei.

Motivasjonen kommer fra ulike faktorer, viktigst for meg er den helsemessige gevinsten av å ha en sunn og sprek kropp. Jeg vil at kroppen min skal være klar for alle prøvelsene som livet byr på og det er jo ingen hemmelighet at trening gir mer energi. En annen motivasjonsfaktor er å føle meg vel i min egen kropp, jeg vil ikke si at skjønnhets tyranniet har tatt meg mer enn før, jeg har vel som alle jenter følt på presset når det gjelder utseende, men for meg handler det mer om at jeg vet at jeg vil føle meg mer vel i en sunn og sprek kropp, en kropp som tåler mer. Jeg er nok heldig fordi jeg har vært veldig aktiv i oppveksten på idrettsfronten, så styrketreningen og kondistreningen falt lett for meg så fort jeg visste hva jeg skulle gjøre. Det viktigste er til syvende og sist at motivasjonen min kom innen i fra, det er jeg som ønsker å gjøre dette for meg selv, jeg tror man kommer lengre ved å ha en slik innstilling.

Inspirasjonskildene er flere, men Kamilla K er min største inspirasjonskilde på nettet. Ikke bare har hun greid å gjøre noe stort på bare 1 år, men hun har så mye kunnskap om både mat og trening og hun kommer gladelig med tips hvis man lurer på noe. Hun har et pågangsmot jeg aldri har sett maken til og hun er en utrolig søt og hyggelig jente. På Fitnessbloggen finner man også mye nyttig informasjon om både kosthold og trening, de har veldig gode tips til styrkeøvelser og mange artikler rettet til jenter. En annen side med mange gode mattips er Sunn mat og trening og en ny favoritt hos meg er Inger i Dubai, en sprek og sprudlende jente.

Og med dette sier jeg god fredag og god helg!

PS: Posten om trening med pulsklokke kommer neste uke.

bloglovin

Native

Jeg har lekt med selvutløseren, ikke kjempegøy så leken ble kort, men jeg ville jo vise dere den fine toppen jeg fant til en billig penge på Gina Tricot forrige uke. Elsker fargene, mønsteret og det myke stoffet! Og jeg har jo lovet litt flere bilder av meg selv så da må jeg følge opp. Jeg hadde en ordentlig bra styrkeøkt i dag og gleder meg allerede til i morgen, da skal beina, ryggen og bicepsene trenes. Nå skal jeg derimot legge meg, en god nattesøvn er gull verdt.

Natta 

bloglovin