Stella McCartney

Den engelske Stella McCartney er garantert en av mine favorittdesignere. Hun ble født i London 13. september i 1971. Datter til popstjernen Paul McCartney og fotografen og dyrevernaktivisten Linda McCartney, viste tidlig interesse for mote og design, og hun var ikke mer enn 13 år da hun lagte sin første jakke. Senere tok det ikke mange år før hun var en del av moteverden. Etter å ha jobbet og studert ble hun i 1997 oppnevnt som Creative Director for motehuset Chloé Paris. Forgjengeren hennes, Karl Lagerfeld, var svært skeptisk til samarbeidet, men Stella motbeviste skepsisen med 4 suksessfulle år hos Chloé.

Bildet er tatt av hennes søster og fotograf Mary McCartney

I 2001 lanserte hun sitt eget motehus, og i oktober 2001 viste hun sin første kolleksjon i Paris. Og siden det har hun, i tillegg til klær, designet tilbehør og undertøy. Hun har også utviklet øyensminke, parfyme og organiske hudpleieprodukter. I 2003 kom hennes første parfyme, den heter Stella. Og hennes luksuriøse hudpleieserie heter Care by Stella McCartney.

Stella McCartney er ikke bare opptatt av mote, hun har også avet morens engasjement for miljø og dyrevern. Hun er veganer og bruker verken skinn eller pels i sitt design. Hun har kritisert andre for å være kyniske i henhold til bruk av dyrematerialer i deres kolleksjoner, men hun mener selv at folk har blitt mer bevisste på miljøproblemer, også i hennes bransje.

Nedtonet, sexy, feminint og anvendelig er stikkord som beskriver hennes design. Når Stella designer klær fokuserer hun på kvinnens behov.

«Jeg prøver alltid å lage noe enkelt og tidløst»

– Stella McCartney

En kan finne hennes kreasjoner i 16 ulike butikker. Og du kan finne flagships på Manhattan (Meatpacking District), i London (Mayfair), i LA (West Hollwood) og i Paris (Jardins du Palais Royal)

Siden 2004 har Stella McCartney hatt et godt samarbeid med Adidas. Hun har designet klær for grener som løping, gym, yoga, tennis, svømming, golf, vintersport og nylig også triathlon. Jeg var så heldig at jeg kapret disse nydelige ballerinaskoene fra Adidas by Stella McCartney, jeg fant dem i en Adidas butikk i Bogota i januar i år.

I 2005 hadde hun et vellykket designer samarbeid med H&M. Og i 2009 inngikk hun et samarbeid i barne- og babyklær med Gap som ble utvidet til enda en kolleksjon i 2010.

Hun er en svært talentfull og anerkjent designer som har mottat en rekke priser for både alt hun har oppnådd innen design, men også for hennes samfunns bevissthet og engasjement.

Kilde: Stella McCartney, Costume nr. 53/Oktober 2010 og Wikipedia

Follow my blog with bloglovin

25 kommentarer

  1. Jeg elsker bloggen din! Og jeg blir alltid så glad hver gang du kommenterer på min blogg. er så utrolig takknemlig for det. TUSEN HJERTRLIG TAKK! 😀

  2. Veldig bra blogg! Fanger leser fra første stund, det funket i hvert fall for meg! Holder på med en oppgave om Stella, og dette blogginnlegget hjalp meg veldig mye. Tusen takk, og du skriver kjempebra! 🙂

  3. Tilbaketråkk: 2010 in review « la Mar

Legg igjen en kommentar