Med lille A på tur

Ja, hvordan blir det mån tro? Jeg er spent og jeg gleder meg. Plutselig er det så mye å tenke på. Pakkelisten er klar, det meste er handlet inn allerede. Men det er så mye mer, jeg funderer på det meste. Hvordan blir måltidene? Er det mat på Kreta til han? Hvordan holder vi han unna solen? Kommer han til å få sove? Hvor mye kan vi bade? Kommer han til å kose seg? Ja, allslags tanker passerer hodet, og jeg tenker også at alt kommer vi nok til å finne ut av tidlig nok. Og mat, haha, det har de på Kreta. Dette her med å være foreldre er en annen tilværelse, den er altoppslukende på en veldig fin måte. Man må bare nyte det. Jeg kan jo ikke klage på at jeg kan elske et annet vakkert menneske så masse at hele meg bare vil han det aller, aller beste.

Jeg kan jo ikke komme med så mange tips når det gjelder selve turen siden vi ikke har vært på en slik ferie enda med vår lille gutt, men jeg kan dele litt tips om hva som er greit å tenke på i forkant av turen.

  • Pass: Jepp, den lille trenger eget pass. Du finner retningslinjer med tanke på bilde og hvordan prosessen er på politiet sine sider. Vi tok bilde hjemme, det var ikke lett, men hun på passkontoret var fornøyd. Og jeg fylte ut et fullmaktsskjema som pappan tok med seg da han og lille A bestilte passet. Vi fikk passet etter kort tid i posten, vi var ute i god tid.
  • Vaksine: Trengs det noen ekstra vaksine? Vi skal jo bare til Kreta, så for oss var det ikke noe å tenke på. Men skal man til andre deler av verden så er det veldig viktig.
  • Gjør research av stedet: Det er veldig greit å lese litt om stedet dere skal besøke på forhånd. Det finnes jo barn så og si over alt, så man får jo tak i det meste der man kommer hvis noe er glemt. Men vi skal for eksempel reise på en charterferie, så da har vi undersøkt grundig hva vi kan/bør bestille av barneutstyr til selve oppholdet. De fleste charteroperatørene tilbyr babypakker som inneholder seng, stol og vogn, og jeg antar at hoteller stiller også med seng om man skal reise utenom charterhotellene. Undersøk også om du kan ha med bilstol, for det er jo det mest ønskelige. De vi reiser med gir oss ingen mulighet til å ta med det, så da blir det den gamle «på fanget» måten dessverre.
  • Lag pakkeliste (lister ♡): Det er mye som skal med, eller som er greit å ha med. Jeg fant eksempler på lister på nett og så tilpasset jeg dem etter våre behov. Skal ikke komme med hele listen nå, men kan fortelle at jeg delte den inn i kategorier for å holde tunga rett i munnen. Håndbagasje, klær, stellesaker, mat og diverse. Gi beskjed hvis dere vil se hele listen.
  • Du vet best! Det er dere som kjenner barnet deres aller best og vet hva det trenger, men nøl ikke med å spørre noen andre om dere lurer på noe. Det beste er jo å få et svar når man går der og grubler. Helsestasjonen har svar på mye, men også andre mødre. Og dere, nettet er tipp topp tommelopp, men vær flittig med lukingen, det er masse tull der ute også.

Ønsker alle fine ferier, både med og uten små 

3 comments

  1. Det blir en spennende første reise med mini da! Veldig krevende siden det er den første sikkert. Men jeg tror dere kommer il å kose dere max og han vil elske å bade😉 Hvor gammel er han nå?

  2. Jeg tenker at ha ha barnet på fanget på fly er ok, men i buss og bil er bilstol like viktig i utlandet som hjemme (om ikke viktigere). God tur og kos dere masse!

Legg igjen en kommentar

