Trening som nybakt mamma

Jeg vil først presisere at dette er helt og holdent mine erfaringer og tanker rundt trening som nybakt mamma. Alle er vi ulike og slik skal det være. Jeg har fått mail fra noen få gravide og mødre som lurer på hvordan det har vært for meg med tanke på at jeg har skrevet litt om trening før, så det skal jeg svare på så godt jeg kan i dette innlegget. Først litt tanker og refleksjoner, så noen konkrete tips nederst.

De første ukene som mamma var det ikke akkurat trening som stod først i tankene, det var så mye annet nytt å forholde seg til. Da var det bare en liten gutt som stod i fokus, og slik mener jeg at det skal være. Ikke bare skal kroppen komme seg etter en stor påkjenning som en fødsel er, men jeg mener man skal bli kjent med den lille, la den være nær mamman sin og føle på tryggheten som mamma skal være. Uten at mamma stresser over kropp og slikt. Det er ikke anbefalt å trene før det har gått 6 uker uansett, men dette kan være så individuelt som alt annet. Selv tror jeg ikke jeg kom meg på treningsenteret før det hadde gått 8 uker. Det var rett og slett da det falt meg inn å komme meg dit, det var da det ble naturlig å tenke tanken og da var det så utrolig gøy å være tilbake og kjenne at kroppen var sterk og villig til å jobbe. Før den tid ble det jo mil på mil med trilleturer, det er premien ved å få barn en av de fineste vårene så lenge jeg kan huske.

Da jeg kom meg på treningssenteret startet jeg der jeg hadde stoppet før fødselen. Da jeg ble gravid laget jeg nytt treningsprogram med en veileder, og hadde spesielt fokus på rygg/skuldre/armer, da disse får kjørt seg med tanke på bæring og amming. Jeg fortsatte å trene styrke og cardio, men jeg tok meg selvsagt ikke helt ut på hverken det ene eller det andre. Det er er viktig å huske på at man helst ikke skal bli for varm når man er gravid, da kan babyen bli overopphetet. Etter fødselen fortsatte jeg med samme treningsprogram. Cardio tok jeg det litt rolig med da jeg var utrolig redd for å ikke ha nok melk til minsten som jeg fullammet. Etterhvert bekymret jeg meg mindre for det, da var jeg godt kjent med kroppen min og hvordan treningen påvirket produksjonen. Jeg tenkte ikke så mye på å gå ned i vekt da jeg var heldig å miste alle gravidkiloene nokså fort, i tillegg vet jeg at aktiv vektnedgang kan påvirke ammingen og melkeproduksjonen. Jeg vet at ikke alle er like heldige når det gjelder det, men det finnes heldigvis gode tips for vektnedgang og amming hos Ammehjelpen.

Jeg er svært glad i egentrening, føler egentlig jeg får mest ut av det. Jeg er god på å presse meg selv, syns det er gøy å se at jeg løfter like mye/mer enn sterke gutter og jenter, og har hatt veldig gode erfaringer med det til nå. Cardio trener jeg også på egenhånd på mølla og ellipsemaskin. Da jeg hadde fått lille A startet treningssenteret med foreldre og barn trening, og som nybakt mamma er det jo veldig koselig å være rundt andre nybakte mammaer og babyer, så jeg gledet meg til å prøve dette. Spesielt siden vi er flere fra barselgruppen som trener der. Det var først da jeg kom til første time at jeg tenkte «Å nei, jeg liker jo ikke så godt slike gruppetimer», men den tanken slo jeg fort fra meg fordi det var bare helt fantastisk gøy. Sykt hard og bra trening (jeg kunne nesten ikke gå i trapper etter første gang) og koselig sammenkomst med fantastisk instruktør, bra damer og søte babyer. Det ble en av ukens faste aktiviteter for oss i flere måneder.

For oss har dette med egentid med pappa, flaskemating og soving ikke vært et problem, her vet jeg at andre kan ha helt andre utfordringer enn det vi har hatt. Vi har også fordelen at jeg har treningssenteret bare et par minutters gange fra huset vårt. Jeg hadde ingen problem med å la lille A være hjemme med pappa mens jeg gikk på trening, de har alltid hatt det veldig fint bare dem. Og hvis det skulle være noe så har jeg alltid mobilen på armen mens jeg trener. Flaskematingen måtte vi øve på fordi vi skulle i bryllup da lille A var 4 måneder så hvis jeg mot all formodning skulle trene eller ha lite melk etter trening når det var tid for måltid så var heller ikke det et problem. Sovingen har gutten vår også regulert selv, det tok ikke lang tid før fast leggetid var kl 21, og så kl 19. Så da var det plutselig mange ledige timer på kvelden, og en av disse blir satt av til trening noen kvelder i uken.

Tips fra en mamma til en annen:

  • Kom i gang når du er klar. Ikke gjør det til et stressmoment, men prøv å motiver deg selv. Å være fysisk aktiv er en gevinst, uansett hvordan og hvor hardt du utøver det.
  • La pappa og den lille bli kjent. Du får en time til trening og de får litt kvalitetstid. At babyen blir trygg på begge foreldre gjør ting så mye enklere, og ikke minst koseligere.
  • Øv gjerne på flaskemating i tilfelle. Man vet ikke alltid når de aller minste blir sultne.
  • Tren noe du syns er gøy. Og er det noe som føles ubehagelig, vent med den øvelsen, den tid kommer.
  • Delta på foreldre og barn-timer på treningssenter. Du får en god økt samtidig som du kan ha den lille med deg.
  • Utnytt tidligere leggetid. En liten time går fort, og du får god tid til å gjøre det du ønsker før natten kommer.
  • Ikke fokuser bare på vekt hvis du har litt som henger igjen etter graviditeten. Spesielt hvis du ammer, les mer hos Ammehjelpen. Nyt heller at du kan trene, kjenn etter hvordan kroppen jobber og hvor godt den fungerer.
  • Ikke legg de hardeste øktene rett før amming. Melka kan smake annerledes pga melkesyren og babyen kan reagere på det. Det skal visst være normalt igjen etter +/- 30 min. Les mer hos Ammehjelpen.
  • DRIKK MASSE VANN!

Det kommer nok mer treningsprat etterhvert. Ha en fin uke alle sammen ♡

15 comments

  1. Her var det mange gode tips🙂 Jeg har erfart at å trene de dype magemusklene er det viktigste, og noe vi burde fått opplyst på barsel eller på svangerskapskontrollene🙂 Så kan man trene det andre etterpå🙂

    1. Så bra at du likte tipsene🙂 Dette innlegget handler kun om det å komme i gang, ikke hva man bør eller ikke bør trene. Det er vel like individuelt som alt annet🙂 Vi har våre problemområder alle sammen. Jeg kan huske å bare ha fått beskjed om å starte forsiktig med magemusklene, siden disse helst bør samles helt før man begynner å trene dem siden magemusklene deles når man er gravid. Men fortelle gjerne hvorfor du mener det og hvilke erfaringer du har gjort deg!🙂

      1. Grunnen til å trene de dype magemusklene først er at de blir slappe som gummibånd under graviditet. Og hjernen glemmer hvordan de brukes og dermed trekker de seg ikke sammen igjen😦 De dype magemusklene danner en isolasjon over bukhinnen som igjen hindrer brokk, frem fall av livmor, livmor prolaps og ryggproblemer. Trener man mage uten at disse er på plass igjen kan man skade bukhinnen og få permanente skader som krever operasjon. Ta gjerne en titt på mammamage.se, mammamagetrener.no eller på bloggen min så står det mye mer info. Det er like viktig å få på plass disse musklene som å knipe bekkenbunnen under og etter fødsel😉

      2. Ja, og man kan få målt hvor på tur de er🙂 Man kan også se det på ulike måter:) Utspilt mage, mage/tarm problemer +++

    1. Syns du det? Eksempler takk🙂 Det er ingenting med å få barn som er lekende lett, men jeg opplevde å komme fort inn i rollen som mamma. Og som jeg har fortalt i flere innlegg allerede, alle bekymringene og utfordringene som følger med, spesielt i starten.

      1. Virker som du takler den nye hverdagen bra! det å komme tilbake til trening, det å få tilbake kroppen. Det å bli mamma, det å kunne ha et liv utenom lillemann =)

      2. Tusen takk, du er jammen snill! Det har jo gått veldig fint, tror det handler både om innstilling og ikke minst at gutten vår er ekstremt enkel å ha med å gjøre for både mamma og pappa🙂 Det hjelper nok også at jeg har flere venner i samme livssituasjon så vi lærer litt av hverandre, og ser at det ikke trenger å være så innviklet og komplisert. Det er jo bare at alt er nytt og litt skummelt. Heldigvis får man den tryggheten fort, og så føler man seg som et naturtalent hehe. Man må bare lære barnet å kjenne🙂

Legg igjen en kommentar

