Tid for suppe!

2015/01/img_6232.png

I vårt hus er hver mandag i 2015 (og forhåpentligvis i mange år fremover) det man kaller kjøttfri mandag. Så da handler det om å være kreativ, og det fineste er at man stadig finner nye sunne og gode favoritter.

I dag ble det suppe hos oss. Siden vi ikke hadde handlet så måtte jeg skrape sammen litt av det vi hadde i kjøleskapet og vips så var suppen på bordet. Og heldigvis falt den i smak.

Oppskrift til to personer:
4 gulrøtter
1 søtpotet
1/2 løk
1/2 kinesisk hvitløk (tilsvarer to fedd)
1 ss revet ingefærrot
1 ss oliven- og rapsolje
1 grønnsaksbuljong
8 dl vann

Surr alt i oljen i en kaserolle. Tilsett buljong og vann, la det koke i ca 15 min. Miks med stavmikser. Voilà!

Dette var som sagt en nødmiks og søtpoteten var i realiteten en søtpotetmos (med hvitløk og pepper) fra helgen. Ellers kan jeg tenke meg at det ikke hadde vært feil med litt crème fraîche eller fløte oppi til slutt.

Håper det smaker!

5 comments

  1. Åh, jeg skulle ønske jeg var flink til å lage mat fra bunnen av, har aldri hatt tålmodighet til å prøve så mye nytt, blir heller mye av de få rettene jeg kan. Men nå har jeg kjøpt meg opptil flere kokebøker, og har lyst til å kjøpe vegetarkokebok når Mammut-salget starer, så skal vi se om det ikke blir litt mer forskjellig på oss også🙂

Legg igjen en kommentar

