Det første besøket

1780575_10153789059870046_1807452924_oFoto: Mico Foto

Babybesøk er kanskje ikke like aktuelt for alle, men for meg er det i aller høyeste grad veldig aktuelt. Vi har  ventet flere små tilskudd til vennegjengen (ei har allerede kommet,  hurra!), og da blir det nok en del besøk, både hos andre og hos oss når minien kommer. Susanne Kaluza har laget et innlegg om nettopp dette, Det perfekte barselbesøket. Dette er ting jeg egentlig ikke har tenkt over tidligere, men jeg er veldig glad for å bli opplyst, og ikke minst å kunne viderebringe disse tipsene og erfaringene som andre småbarnsforeldre har gjort seg.

  1. FØR: Besøke en gang etter jobb når babyen er som mest sliten, ammer eller gråter nonstop og alle andre i familien og vennekretsen også kan og vil stikke innom. : Forsøke så godt det lar seg gjøre å legge visittene til lunsjtider eller andre tidspunkt når mor er alene med barnet og ønsker selskap.
  2. FØR: Bli i timesvis. : Satser heller på kortere, men hyppigere besøk.
  3. FØR: Ha med en blomsterbukett. : Si ifra at jeg tar med mat så den nybakte mammaen ikke styrer med servering. Gjerne spekeskinke, en god ost, røkelaks eller annet hun ikke har kunnet sette tennene i på 9 måneder.
  4. FØR: Gi bort en kortermet babybody i størrelse 50, til et barn født midt på vinteren. Gjerne med en artig, ironisk tekst. : Ulltøy i størrelse 62 eller en annen stor størrelse som foreldrene ikke får lassevis av fra alle andre. Tilpasset årstiden babyens faktisk er født i. Eventuelt bøker som er lette å bytte.
  5. FØR: Sitte i sofaen og skravle og drikke glovarm te. : Tilby å holde babyen så mor kan dusje/gå på do/drikke glovarm te selv.

– Susanne Kaluza

Det er egentlig logisk alt sammen, jeg har selvsagt blitt mer bevisst nå som jeg selv venter barn. Det er jo veldig individuelt, men det er viktig å kjenne etter hva som føles riktig. Det er jo ikke feil å sitte og skravle så lenge man vil hvis mor ønsker det og babyen tillater det. Det er heller ikke alle som har mulighet til å stikke innom i lunsjtiden, og jeg tror ikke jeg kommer til å mislike at folk kommer litt ut på ettermiddagen så lenge ikke middagen/pappaens hjemkomst blir invadert av masse besøk hver eneste dag.

Jeg måtte selvsagt lese litt i kommentarfeltet og der plukket jeg opp flere gode poeng og noen morsomme:

  • Perfekte var de som hadde med seg bakverk og vaska og rydda etter seg.
  • Spørre om det passer eventuelt når det passer er veldig viktige innspill.
  • En annen ting jeg hadde satt veldig stor pris på var om de besøkende som ønsker å holde den lille hadde vasket hendene først. Og at de hadde latt være å ta på seg sterk parfyme før besøket, for det er ikke noe særlig å få tilbake babyen sin som ikke lenger lukter nyfødt, men heller tantes parfyme.
  • Spesielt dette med korte besøk! (I hvert falll de på ettermiddagen og i helgene, hvor pappaen endelig er hjemme og gjerne vil ha litt tid med den lille
  • Min gode, snille venninne fylte fryseren vår med innbakte horn. De var gull verdt den første tiden! Så det tipset har jeg tatt med meg videre, til nære venninner pleier jeg å ta med horn med blåskimmelost og spekeskinke, som de kan fryse ned.
  •  Ikke spør om underlivet til folk det ikke er naturlig å diskutere det med til vanlig!
  • Vente med å dra på besøk hvis man er syk. -åh så søt han er – *ATSJOOO* -ja jeg har skikkelig ekkel influensa, men jeg måtte bare innom likevel!
  •  Tok bilder av meg og babyen der hun vinklet meg slik at jeg slapp å sminke meg, er veldig takknemlig for de bildene i dag.
  • Ikke alltid spør mor om når det kan passe med en visitt, men hør med far om hvordan det ligger an.

Gleder meg til babybesøk!

11 comments

  1. Hehe, utrolig gode tips! Jeg har etter hvert som jentene i gjengen har blitt mammaer lært noen av disse selv, men det er stadig forbedringspotensiale;) Håper alt går bra med både deg og småttisen i magen!

  2. Ja, det er en del uskrevne regler der og det er forskjell på førstegangsfødende og osv. Du får sammeligne og lage din oppdaterte liste når det er fine tur😉

  3. hehe:) bra tips!
    SV;Takk Luisa! Koselig å vite at du heier på meg:) Er jo en omstilling og selvom det i starten er å kutte ut brus i en tidsperiode:) hehe. Skal ta en titt innom de kategoriene du har på bloggen om trening og kosthold:)

  4. Veldig gode tips…
    Sikkert mange som ikke tenker over slikt.
    For meg var veldig mye av dette logisk.. Og ting jeg tenker over nå som en nær venninne har en liten prins..🙂

    1. Noen av tingene gikk opp for meg da jeg leste tipsene første gang, følte meg nesten litt dum hehe🙂 Hadde lært en del da venninner har fått barn tidligere heldigvis. Men det er supert å kunne få og dele slike gode tips videre, alle kan jo ikke ta alt like raskt, spesielt ikke når det er noe helt nytt med babyer i gjengen.

Legg igjen en kommentar

