Sunshine People

20130523-095123.jpg

Dere ass, dere får smilet mitt til å bre seg over ansiktet mitt uansett om det regner og er grått ute. De som ofte skriker høyest på nettet er de som er fulle av fordommer og hat, og da føler man seg av og til litt liten og litt ensom. Men det går fort over etter å ha fått så mange positive tilbakemeldinger og fine ord fra dere og mange andre. Jeg følte meg ikke alene lenger og jeg var ikke lenger redd for at jeg var omringet av de som sprer grunnløse fordommer. Som i fjor feiret jeg nasjonaldagen på hytta så bildet av Chaplin og flagget var like gjeldene i år. Vakre omgivelser og urnorsk mat stod på menyen. Denne gangen fikk vi selskap av kjærestens foreldre og vi koste oss en hel haug selv om været var så som så selve dagen. Vi så hele 17. mai sendingen til NRK, og er det bare meg eller er det ingen tvil om at det var Norge vi feiret? Jeg blir helt matt av å tenke på alle de dumme debattene og hatske meningene, og selv om en eller annen dude prøvde å forklare meg at det norske svinner hen under mitt innlegg på siddisland-bloggen min så kan jeg fortsatt ikke forstå hva han mener. Jeg for min del spiste rømmegrøt, flatbrød, spekemat og skjørost med tjukkmjølk. Vedder på at min 17. mai var mer norsk enn hans, blædi, neida, joda.

Dagen var altså en hit, og resten av helgen ble ikke verre av nesten 30 grader, sol, tanning, magasiner, båt, hytteliv, godt selskap og deilig mat. Det var sommertilstander over hele landet vel, og det måtte selvsagt nytes. Håper vi ser mer til slike dager fremover, selv om det ser veldig mørkt ut for tiden i noen deler av landet med flom og hele pakken. Sender gode og varme tanker til alle ♡

Det er litt ustabilt med blogging fra denne kanten, kan mildt sagt si at vi er i en litt travel periode. Leiligheten ble solgt dagen etter visning så nå venter vi bare på å overta huset om 8 dager (!!!), men forberedelsene er i aller høyeste grad i gang. I dag skal vi faktisk kjøpe gulv. Jeg har noen innlegg på lager som jeg håper å få gjort ferdig, blant annet en Trendsales-post og et innlegg på oppfordring fra verdens beste Siv (Kan ikke du skrive litt om hvordan det er å komme fra et annet land, men bo i Norge – møter du fordommer og sånt i samfunnet?). Nå skal jeg svare på alle de fine kommentarene som jeg bare har fått i det siste, jeg har lest alt, men jeg syns dere fortjener noen ord i retur.

♡♡♡

14 comments

  1. Høres ut som du hadde en fin 17.Mai feiring 🙂 Fine bilder som alltid ❤ Jeg må bare si at jeg hater fordommer. Mennesker som gennerelt ikke kan respektere at folk er forskjellige. Kjenner jeg blir sint når jeg leser eller hører om tilfeller hvor folk blir slått ned eller kastet dritt etter bare fordi de har en annen legning eller en annen hudfarge. Jeg kan støtte ting som at vi kun bør vifte med norske flagg eller at muslimer bør ha burkaforbud, men det har ikke noe med at jeg har fordommer fordet. Det er kun fordi jeg mener at norske flagg hører hjemme på 17.mai, og at muslimer bør ha burkaforbud kun fordi at de selv har fordommer mot nordmenn, enten legning eller annet!! det burde vært straff for fordommer, men det er vel å tro på julenissen ? 🙂

  2. Haha mange raringer! Skulle han prøve å lære deg noe han da eller? Høres jo ut som du har det bra for tiden iallefall! Skjønner at det er travelt med alt som foregår rundt dere. Og det var jo knallvær i Stavanger 17./pinsa =D

  3. Åh Luisa! Det er rart det der… hvordan enkelte nordmenn ikke vil dele av sin kultur, men synes det er fantastisk selv når de er i utlandet og blir inkludert i skikkene folk har der… dobbeltmoralen som finnes hos enkelte er til å spy av. Om mennesker med utenlandsk bakgrunn som bor i Norge har lyst til å ta del i den norske kulturen som godt de kan, burde de få lov til og bli ønsket hjertelig velkommen til det. SELV om det ikke blir helt på en nordmanns premisser. Det er å kreve for mye. Jeg, som for eksempel bor i Italia nå, har tilpasset meg til å spise lunch klokken 13 og middag klokken 20 som alle italienerene gjør, men jeg spiser likvel ikke alt det samme som de gjør. Og ingen italiener klager på meg av den grunn. Mini eksempel fra hverdagen, men poenget er det samme. På 17. Mai flagger jeg selv med norsk flagg, jeg er jo norsk statsborger, men om en annen person fra f.eks. Sverige eller Etiopia, hadde viftet med sitt merker jeg at jeg ikke kunne brydd meg mindre. Det hadde ikke ødelagt dagen min det minste grann, og om en så liten «bagatell» klarer å gjøre det for andre bør de ta en titt i speilet og se hvem det egentlig er noe galt med. And the list goes on..at muslimer bør ha burkaforbud? Jeg blir bare dårlig ass…så liten respekt for andre mennesker og kulturer finnes ikke. Kanskje jeg tenker annerledes fordi jeg har bodd utenfor norge de siste 3,5 halvt årene, eller fordi jeg «kun» er halvt norsk, og den utenlandske siden min er mest tydelig i mitt utseende og jeg har blitt møtt med slike fordommer selv… jeg bare forstår det ikke. Så nordmenn skal altså ikke ha burkaforbud, bare muslimer? Så hvis jeg benytter med av retten til å gå kledd hvordan jeg vil og begynner å gå med burka så er det helt ok? Men ikke for min muslimske venninneom hun velger å gjøre det samme? Jeg.bare.klarer.inte.av.så.her.tankesett……………………………………….

    Nei, Luisa, stå på!!! Du er så god!

    Håper du hadde en helt fantastisk 17.mai helg, det hadde jeg!!

    Stor klem

  4. Noen glemmer lett at vi er mer på vei mot en globalisert verden og at vi ikke lenger er borger av kun et bestemt land men heller en verdensborger. Syns det er små flaut å følge med de debatene om «oppskriften» på å være norsk, altså snart må en nesten veies i kg og gram for å bevise hvor norsk en er… haha neida dette blir bare dumt. Men flott at du engasjerer deg Luisa. Jeg er 100% enig med deg. Så gøy å se at flere bloggere for tiden holder på med flytting og hus overtagelse, ah vi har akkurat 25 dager igjen og jeg gleder meg masse. Også håper jeg at du kan vise oss deres nye hjem etter hvert 😀

    1. Jeg tror vi er på rett lag i den saken 🙂 Forstår ikke hvorfor noen velger å bruke energi på å hate. Love is the shit 🙂

      Ja, det er en spennende tid for flere av oss! Jeg gleder meg virkelig, og skal prøve å dele fremgangen i huset med dere 🙂 Tiden går fort, snart er det deres tur 😀

  5. Tilbaketråkk: Hallo 2014! | la Mar

Legg igjen en kommentar

