Hipp hipp hurra!

20130517-084636.jpg

I dag ble jeg glad! Jeg ble glad for at Christine Sagen Helgø inviterer til storstilt feiring av nasjonaldagen, og at flagg fra hele verden er hjertelig velkomne til å vaie. Det er slik jeg kjenner Norge. Jeg som ofte er uenig med ordføreren, kunne ikke være mer enig med henne i dag. De siste ukene har jeg nemlig bæret på ubehagelig klump i magen, den har gjort meg usikker og trist.

Hvorfor skal et flagg skape så mye oppstyr tenker jeg? Selv har jeg aldri hatt et behov for å vaie med mitt Colombianske flagg på 17. mai, men jeg var inderlig stolt da pappan min for mange år siden danset colombiansk folkedans på den internasjonale feiringen i Bjergsted. Vi er også en del av Norge, vi vil vise at vi er her og at vi er med på å feire landet som vi kaller for hjemme.

For meg handler 17. mai om å feire Norge, og det tror jeg dagen handler om for alle andre også. Uansett hvilket flagg som vaier i toget, så er vi alle der for å feire Norge.

Flere ganger har jeg lest folk skriver “Det er snart ikke noe igjen av Norge” eller “Alle de norske tradisjonene viskes ut” og da lurer jeg på, hvor i granskauen befinner disse menneskene seg og hvilke tradisjoner er det som viskes ut?

Sist gang jeg sjekket er Norge fortsatt like stort som det var, det er mer befolket så man kan vel si at det er større. Og hvilke tradisjoner er det som er visket bort? 17. mai er fortsatt årets aller største festdag, bunadene ser vi over alt, de bæres til og med av folk med annen hudfarge enn hvit. Vi går amok hver gang Therese Johaug, Marit Bjørgen og Petter Northug nærmer seg målstreken og jeg spiser både komle, rømmegrøt og fårikål en til flere ganger i året. Henrik Ibsens verk står i bokhyllen og dansegruppen Frikar holder den tradisjonelle dansen og musikken levende som aldri før.

Ja, jeg håper dere forstår hva jeg mener. Bare fordi Norge krydres av andre farger og kulturer så forsvinner ikke det norske, men flere tar del i det og flere blir glad i det.

Hurra for Norge! Ha en nydelig 17.mai full av kjærlighet og glede ♡

24 comments

    1. Å, SIV! Du er så god, du får meg til å smile herfra til himmelen! Og ja, den likte jeg godt. Tenk at så mange er så snevre i synet, i etterkant av dagen ser vi jo for svinsesvansens skyld at det var MASSE NORSKE FLAGG og at det var Norge som ble feiret. Det er ikke mye jeg hater, men jeg hater hat og fordommer! For det var det som sprang fram i forkant av 17. mai, dagen ble forhåndsdømt og det ble spredt hat.

      Håper dagen din var fin! Gratulerer på etterskudd 🙂

  1. Næmmen altså… Folk gnåler om noen skarve flagg, mens halvparten av den norske befolkning ikke engang gidder å feire 17 mai. Jeg kjenner en haug med folk som reiser bort fordi de ikke orker feiringen. Mine to stedøtre klager vettet av seg når de må gå i tog. Da kan vi jo ikke begynne å klage på flagg.
    Jada – det er klart at det er «Norges dag» så norske flagg er en viktig tradisjon og et viktig element i feiringen. Mine søskenbarn som er adoptert fra Brasil løste det ved å bære både brasilianske og norske flagg på nasjonaldagen. Vi er jo tross alt blitt et mulitinasjonalt samfunn. Ikke bare her i Norge, men stort sett hele verden. Jeg er stolt av å være norsk. Min mann er stolt av å være britisk. Vår sønn vil forhåpentlig være stolt av å være litt av begge deler. Jeg synes det er synd å se at mine to stedøtre gir blaffen i sin britiske arv og anser seg som helnorske, og kommer til å være veldig opptatt av å lære min sønn opp i å elske begge sine nasjonaliteter. Jeg elsker tradisjoner, men er ikke så ihuga tradisjonalist at jeg ikke kan si velkommen til «nye» elementer. Men jeg blir trist den dagen den norske nasjonaldagen kanskje går over i å feire alle andre nasjonaliteter FORDI nordmenn ikke gidder lenger. Misforstå meg rett – jeg er for å feire mangfoldet, men blir veldig lei meg av å se så mange nordmenn rundt meg bare gi blaffen. Så i ytterste konsekvens er jeg redd for at alle tradisjonene jeg er vokst opp med bare kommer til å forsvinne helt med tid og stunder. Men det er lang vei fra det, til å begynne å krangle om flagg, eller internasjonale innslag i folketoget eller whatever…
    Åj – langt svar som kanskje til og med gikk litt utover temaet – men jeg antar at du får et bilde av hva jeg mener. Kort sagt: Jeg synes faktisk det er verre med nordmenn som ikke lenger bryr seg, enn våre «nye landsmenn» som faktisk prøver å bidra til feiringen.
    (Med det sagt ble min 17 mai feiret i senga i år – men det frista veldig lite å dra seg ut i finstasen mellom kynnere/rier, en tung mage, og generell slapphet – men bunaden er sikra for både meg og min lille sønn til neste år, så vi kommer sterkere tilbake :-))

    1. Jeg forstår hva du mener, det er synd at folk ikke bryr seg. Men når først dagen er der så føler jeg ikke at det er synlig at noen velger å dra bort eller feirer på andre måter, gatene er jo fulle av folk, norske flagg og smil, det er det som betyr noe 🙂
      Og jeg syns det er viktig å ta vare på røttene man har, å ha tilknytning til flere land er jo en berikelse! Jeg føler meg heldig som har det!
      DU får ta igjen en del av feiringen neste år, dobbelt opp med alt 😉

  2. Hehe – plutselig ser jeg at jeg bare har lest halve bloggposten din før jeg har hevet meg i kommentarskrivingen. Jeg håper at du forstår at jeg er enig med deg i alt du sier. 17 mai var ikke verdens beste dag for meg i år kan du si, og endte opp på sykehuset dagen etter. Ingen baby enda, men jeg har vært fryktelig omtåket i flere dager nå (vurderer å blogge noe om det, men har ikke bestemt meg helt enda for om det blir for privat)
    Uansett – jeg har tenkt lenge på at jeg godt kunne tenke meg å treffe deg en gang. Du virker som en utrolig koselig og spennende person på mange måter, med mange flotte meninger og bein i nesa til å stå for dem også. Og siden vi bor i samme by burde det jo ikke være alt for vanskelig…? Eller..? 🙂

    1. Jeg forstår hva du mener 🙂 Å nei, uff så kjipt at du fikk en slik dag, håper de neste ukene blir noen lunde bra da, slapp av og ta vare på deg selv om lille søtingen i magen ♡

      Ja, det hadde vært så koselig, har tenkt det samme! Det er egentlig flere Stavanger-bloggere jeg gjerne kunne tenke meg å møte, kanskje vi burde fått til et treff 🙂

  3. Kjenner jeg ikke har orket å engasjere meg i denne flaggdebatten. Tror at i utgangspunktet så er det ikke flaggene det gnåles så mye om, men mye annet… Jeg syns det er fantastisk at Norge er blitt mer flerkulturelt og at vi lærer så mye om andre kulturer, men det har sin bakside også… Og jeg tror det er den folk er redde for og at de da særlig bruker 17.mai som et eksempel på at man ikke vil ha forandring.
    Jeg er for forandring og hadde ikke brydd meg om at det vaiet andre flagg enn det norske i toget, men forstår på et vis de som er i mot det også… Off, tror ikke jeg gjorde meg forstått der…! hehe.. Gjerne derfor jeg ikke engasjerer meg så voldsomt i slike ting!

    1. Nei, det er jo egentlig ikke en debatt verdt å bruke tid på sånn egentlig. Jeg har ikke debattert, men jeg følte jeg ville si noe når den store dagen kom. Og jeg føler virkelig at det ikke var noen tvil om at Norge ble feiret på en vakker og verdig måte som alltid 🙂 Man kan virkelig ikke si at andre flagg er et stort problem liksom, hvor mange andre flagg ser man på 17. mai liksom? Jeg forstår hva du mener tror jeg 🙂 Håper dagen din var fin!

  4. Jeg blir flau når nordmenn holder på sånn. Hvem er vi da til å gå i norske tog i andre land på 17 mai!?? Nei jeg velger å gi de et stygt blikk og håper de en dag kommer på bedre tanker!

    Håper du hadde en flott dag!! 😉

    1. Ja, hvorfor lage et problem ut av noe som faktisk ikke er et problem. Det var ingen tvil om hvilket land som ble feiret og hedret på 17. mai, la oss heller nyte det enn å lage kvalm 🙂 Dagen min var magisk, håper din var fin! 🙂

Legg igjen en kommentar

