Jeg var bare tre år..

10622_297931990077_1073109_n.. for tjuefire år siden. Jeg var kanskje litt eldre da bildet over var tatt, men det var i alle fall fra min første tid i Norge. Den» tunge-greia» var forresten ikke kontrollerbar, det bare ble slik når jeg var litt flau, men resten er all me. Men altså, for akkurat tjuefire år siden var jeg bare tre år og noen måneder gammel, og det var den dagen jeg fikk et nytt land. Nå hadde jeg plutselig to land i hjertet mitt, to land som var «hjemme», to språk og to flagg. Jeg har et trygt land i nord som har gitt meg all verdens muligheter, med deilig mat, fantastiske mennesker og vakre tradisjoner. Og jeg har et nydelig land i sør med deilig kultur, drømmende musikk, nydelig mat og vakre mennesker. Jeg er så utrolig heldig!

Det var ikke gitt at livet skulle bli slik, men slik ble det altså. Selv om historien er langt fra fredelig og harmonisk så har jeg fått det beste livet jeg kunne tenke meg, en ubeskrivelig fantastisk kjæresten, den beste familien og de herligste vennene.

Vi kom til Norge som politiske flykninger gjennom FN. Foreldrene mine var politisk aktive på venstresiden, og i Colombia er det ikke som i Norge, der er det livsfarlig å være i opposisjon til myndighetene. Du kan enten tie eller kjempe, mine foreldre valgte å kjempe, derfor er vi her. Selv om det er trist å tenke på at vi ble tvunget til å flykte fra landet vårt, så var vi heldige som havnet her i Norge. Colombia vil alltid være i hjertet vårt, og kampen fortsetter.

1-mai2012PS: Hvis noen lurer på noe, så er det bare å spørre!

13 comments

  1. For et nydelig bilde av deg som barn! Og kan jeg kan ikke tenke meg til hvordan det er å måtte flytte fordi en MÅ, og ikke fordi en vil. Det er kjempebra at dere kom dere til Norge og at du har så fantastisk liv nå som du har 🙂

  2. åh fint ❤ vanskelig å forestille seg hvordan det har vært for dere, men jeg er glad dere fant dere godt til rette i Norge! jeg vil besøke det andre landet ditt en gang også, sifra hvis du en dag skal tilbake og trenger å fylle kofferten med noe(n) 🙂

  3. Hurra!!! Kan ikke du skrive litt om hvordan det er å komme fra et annet land, men bo i Norge – møter du fordommer og sånt i samfunnet? (Leste ei bok om det nå nylig, der kjendiser i Norge snakker om sånt. Jeg synes det er fint at «»»»etniske norske»»» (for et teit ord) lærer litt om andre kulturer og hvordan det er å være multikulturelt!)

  4. Det første jeg tenkte var «hurra, for foreldrene dine som turte å kjempe!» – selv om det tvang dere til å flykte. Det er godt at dere har funnet tilhøringhet til Norge. 🙂

  5. Aww, så skjønn du var, søtt bilde! ❤
    Det er godt at dåke kom hit, og at eg fikk sjansen til og lese akkurat din blogg og bli litt 'kjendt' med deg fine du.

  6. Tilbaketråkk: Hallo 2014! | la Mar

Legg igjen en kommentar

