Kvinner opp og fram!

Hva vil du bli når du blir stor? Det var så lett å svare på det da jeg var yngre, men da valget nærmet seg ble det vanskeligere å se for seg hva jeg faktisk ville bli. Det var så mye som fristet, og mye var skummelt. Skal man safe eller skal man ta sjanser og gå for noe helt annet? Fasitsvaret fant jeg aldri. Jeg fikk meg en god utdannelse innen emner som jeg virkelig interesserer meg for. I dag har jeg en fin jobb som jeg trives i, jeg koser meg og blir glad når lønningen kommer. Likevel drømmer jeg fortsatt, jeg finner stadig nye ting som trigger meg. Tenk å skape noe eget? Tenk å leve av å skrive? 

– Luisa

Valg av karriere og jobb er viktig. Ikke bare fordi man må tjene til livets opphold, men også fordi jobb er en stor del av livet. Femti prosent av din våkne tid, mandag til fredag, brukes ofte på arbeid. Det dreier seg derfor ikke bare om å finne seg en jobb for å tjene penger, men også å finne noe man trives med!

Mange sliter med å finne ut av «HVA skal jeg bli når jeg blir stor?» Og før man vet ordet av det så er man blitt voksen og står ansikt til ansikt med sin fremtid. Presset kan føles overveldende, men ikke vær redd – det er lov å prøve og feile. Det er nemlig slik vi kommer oss videre i livet. Det er imidlertid ikke til å komme bort i fra at utdanning er en stor byggestein i det å komme seg opp og frem. Hvis du er villrede om hva du bør velge, ta en titt på karriere-guiden under her:

Karriere Guide

Bilde: laget på vegne en leverandør som hjelper entreprenører å lage visittkort,hjemmeside, og sette opp online markedsføring.

Tenk grundig gjennom hva du er flink til. Spør gjerne venner og familie om de kan skrive ned tre gode egenskaper du har. Det er ikke alltid like lett å tenke positivt om seg selv så det kan være fint å få hjelp fra de som kjenner deg best. Videre kan du forske på hvilke type jobb som krever de egenskapene du har. Dette kan faktisk være ganske inspirerende for å få deg til å tenke litt lenger eller anderledes enn du gjør. Lag lister og bestem deg for å sjekke ut de utdanningsmuligheten som appellerer mest til deg. Hvis du er i villrede om utdanningsvalg, kan det være en vanskelig beslutningen om man skal ta skrittet eller vente til man er 100 prosent sikker. Men vil man noen gang føle seg helt sikkert?

Hvis ingen utdanning passer deg og dine interesser/egenskaper, men at du derimot har en god ide og mye motivasjon så er det også en mulighet å starte for deg selv! Kvinner har en tendens til å være forsiktige på dette feltet. Kun en av fire norske entreprenører er kvinner, noe som er lavere sammenlignet med andre industrialiserte land.

Utdanning dreier seg ikke bare om læringskurve, lese bøker og pugge. I utdanningsåra lærer man også ferdigheter som å jobbe hardt og under press, struktur, og teamwork gjennom gruppeoppgaver. Som selvstendig næringsdrivende lærer man i tillegg ansvar, jobbetikk og ledelse. Slike ferdigheter kommer godt med videre i livet og i enhver arbeidssituasjon. Og hvis det skulle være slik at du føler at du har valgt feil utdanning, eller at planen for å starte for seg selv mislykkes, skal du ikke se på det som bortkastet tid, for du har kanskje lært de viktigste ferdighetene du noen gang kommer til å lære.

Uansett hvilken utdannelse og yrkesvalg du tar, ligger det en verdifull selvutvikling bare i det å ta en beslutning og ikke minst gjennomføre det du setter deg som mål. Noen ganger kan veien mot målet virke lang og krevende, men belønningen er stor; å få arbeide med det du ønsker!

Teksten over er skrevet av Aurora Prøis som også skrev en utrolig god tekst for Oh Chérie om kvinner og entrepenørskap. Jeg blir glad over at noen jobber for å få kvinner opp og fram. Vi jenter må selvfølgelig tørre å ta sjanser og tro på oss selv, og vi må også være flinke på å heie hverandre fram! 

Innlegget skrevet i samarbeid med Vistaprint
13 comments

  1. Utrolig bra innlegg! Det er mange som synes det er utrolig vanskelig å finne den riktig veien i livet. Jeg har nok funnet min, og har mange drømmer og vier om egen utvikling og styrking av faglig kompetanse! 🙂 Jeg gleder meg til å ta fatt på det.

  2. Syntes dette var veldig vanskelig selv. Da jeg var 16 og begynte på videregående, trodde jeg at jeg skulle bli veterinær. Da det ble utelukket, hadde jeg ingen plan B. Så jeg brukte de neste fem årene på å lure på hva jeg skulle bli, men kom ikke frem til noe.Da jeg gikk siste året på videregående, måtte jeg jo bare søke på noe, og kom inn. Men hadde ikke lyst til det likevel. Det er som du sier, et veldig stort press. I tillegg var jeg utrolig flink til å si til meg selv at jeg ikke kunne noe. Nå utdanner jeg meg til å bli en entreprenør, og kunne ikke vært mer fornøyd. Det er på tide at vi kvinner også viser at vi er like tøff som menn når det gjelder entreprenørskap.

  3. Herlig post og inspo, Luisa!! Å, eg kunne tenkt meg og starte ein interiør-kafe.. det er drømmen, hihi.. men då må ein ha eigenkapital, og helst ein partner.. kanskje ein vakker dag. I mellomtida må eg prøve og finne ut ka eg skal gjøre om eg blir frisk.. det er så rart og tenke på at eg kanskje kan gjøre akkurat ka eg vil, at eg kanskje blir heilt frisk.. vanskelig og se for seg, men eg må prøve og tenke litt framover 😉

    Håper du får ein super dag fine du!

  4. Åh. DIGG. Selv er jeg derimot en sånn som liker ALT. Jeg er middels god i ALT. Jeg får liksom til det jeg prøver, og jeg liker det jeg får til. ANER ikke hva jeg skal satse på. Kanskje noe realfaglig, nå som jeg jo tar realfag. Men det er også alt jeg vet. Æsj.

  5. Oi, det var bra skrevet! Virkelig inspirerende og gjennkjennende på flere måter=) Takk for at du delte videre og riktig god helg til deg

  6. Tilbaketråkk: Hallo 2014! | la Mar

Legg igjen en kommentar

