Søndag på Løkka

20130225-190125.jpg

Fine Oslo. Jada, jeg er en ekte vestlending som ikke kunne tenke meg å bo noe annet sted enn oppe på den haugen med masse grønne trær og utsikt mot kysten hvor jeg har bodd siden jeg var fire og et halvt år gammel, men det er alltid koselig å besøke andre skatter i Norge. Og Oslo er helt klart en skatt.

Jeg ankom Oslo og det tok ikke flere timer før jeg møtte my girl Tika for en vandring på Grünerløkka. Det passet meg perfekt at det var søndagsåpent i noen av butikkene, jeg hadde hele planen klar. Eller, det eneste som stod på planen var å besøke Velouria Vintage og spise middag.

Gikk av bussen ved Jakobs kirke og der stod Tika. Vi vandret over en bru og havnet den ene enden av Markveien. Vi smatt inn i en koselig butikk og tittet på små og store rarsøte greier, gikk videre, forbi koselige kafeer og stengte butikker. Det rumlet litt i magen, men vi bestemte oss for å titte innom vintagebutikkene, og hovedsakelig Velouria Vintage, før vi fikk oss en matbit.

Jeg hadde aldri fått utforsket den delen av byen, men jeg var nesten sikker på at jeg kom til å elske den. Og der tok jeg jammen ikke feil. Atmosfæren, stedene, alt. Gjennomtenkt, i mangel på et bedre ord. Vi vandret videre over en liten park, i retning av Velourian Vintage. Det var småkaldt og glatt, men det gjorde ingenting. Og da vi kom inn i butikken ble vi omringet av allslags farger, gamle tee’s og glinsende stoffer. Hovedmålet med en vintagebutikk for min del er ikke å finne noe, for det er det sjeldent jeg gjør. Jeg er ikke en trent vintageshopper da vi ikke har så masse trening å få her i Stavanger, men det er alltid fascinerende å titte gjennom gamle ting. Man prøver å forestille seg de som har brukt disse klærne, og til hvilken anledning. Jeg syns det er spennende jeg. Og jeg fant ikke noe som jeg måtte ta med meg, bortsett fra et par kule solbriller som jeg allerede har fått brukt litt. Velourian Vintage levde opp til forventningene, og hadde vi ikke hatt rumlende mager og litt knapt med tid så hadde jeg kanskje til og med funnet noe. Men takk for tipset Celine, jeg sender det videre.

Så var det maten da. Hvordan velger man mellom pizza på Villa Paradisio, den koselige atmosfæren hos Fru Hagen, meksikansk på Mucho Mas og deilig burger på The Nighthawk Diner? Det er nesten umulig. Valget ble til slutt ikke så vanskelig, vi måtte velge den første og beste plassen hvor vi ikke trengte å vente for å sette oss ned, det var folksomt på Løkka. Jeg endte med å spise supergod nachos på Mucho Mas. Desserten tok vi Ryes, sjokolademilkshake og rockabilly stemning all the way.

På kvelden fikk jeg opplevd Frank Znort Quartet på BLÅ. Hvordan det skal beskrives, tja fantastisk? Foten min hindret at jeg ikke utfoldet meg på dansegulvet, selv om det kriblet i hver og en kroppsdel. For en stemning og for noen smittsomme og berusende rytmer. Jeg gir meg over.

Dette var min søndag på Løkka. Jeg kommer gjerne igjen!

18 comments

  1. Åå, oslo ❤
    Det hørtes kjempe koselig ut!! Eg savner Oslo.. eg budde på løkka eg, det er så fint der – trivdes big time.. men er einig at eg vil bu på vestlandet, men det er så kos og være i Oslo innimellom – eg skal dit i neste veke i kombinasjon med behandling og sjukehus, gleder meg til oslo-liv! 😉

  2. Fine, fine Løkka! Og jeg elsker Velouria Vintage – både jeg og typen har masse klær derfra faktisk, for vi tusler ofte ned langs elva og tar en handlerunde og en kaffe på søndager:)

  3. Hørtes ut som en veldig fin dag 🙂 Elsker når man har all verdens tid til å vandre rundt i en stor by (London f eks) og man bare finner små skatter av butikker, restauranter og bare nyter livet.

  4. Nå kjente jeg at jeg savnet Oslo litt og spesielt på en søndag. Det er en så mye roligere i byen da enn i hverdagene og ikke minst på Løkka. Så bra du likte Velouria Vintage. Der har jeg kjøpt levis shorts og en blazer jeg bruker ofte. Finner som regel alltid noe 🙂

  5. Dette høres kjempekos ut! Det gjør jo så godt å komme seg bort å se litt nytt =D Er så lenge siden jeg har vært i Oslo, og da holder jeg meg egentlig ganske sentralt siden det er der jeg er mest kjent. Men skulle ønske jeg hadde bedre tid til å vandre rundt å bli bedre kjent når jeg først var det! Krysser fingrene for at vi begge får muligheten til åkommer tilbake snart 😉

Legg igjen en kommentar

