Luck has nothing to do with it

Jeg vil nødig erklære meg selv som ekspert på området trening/kosthold/livsstilsendring, men jeg kan ta utgangspunkt i mine egne erfaringer og fortelle dere hva som har hjulpet meg på veien mot et sunnere liv og en sprekere kropp. Jeg har valgt å starte med temaet trening, her er mine tips til en mer aktiv hverdag.

20120903-134831.jpg

✩ Finn din trening, noe du liker å gjøre. Ikke heng deg på venninnene dine som elsker å løpe på mølle hvis du syns det er helt pyton. Tren det du liker å trene!

✩ Sett deg mål, både store og små. Jeg har hele tiden noen delmål, og så har jeg et stort hovedmål. Poenget er å kunne oppnå disse delmålene underveis for å holde motivasjonen oppe, og så vil man til slutt nå hovedmålet.

✩ Lag deg et treningsprogram. Jeg får ikke sagt det nok, for å kunne følge progresjonen så må man ha litt struktur på treningen. De fleste treningssenterne tilbyr veiledningstimer slik at man kan få satt opp treningsprogram med en som er peiling, takk ja til det tilbudet. Etterhvert så kan du modifisere programmet selv, spesielt hvis du følger mitt neste tips.

✩ Les! Jeg har fått så mye igjen for å lese om trening, og informasjonen er bare noen tastetrykk unna. Man forstår mer og man får masse inspirasjon. Jeg blir utrolig smigret når folk spør meg om råd ang trening og at jeg faktisk kan svare.

✩ Ha utstyret i orden. Kjøp deg behagelig treningstøy, gode sko, en praktisk drikkeflaske og gjerne en pulsklokke. Alt etter hva du måtte ønske selv så klart. Men jeg lover deg at treningen blir med det samme mer strukturert, mer behagelig og ikke minst morsommere. Mange syns også det er motiverende med nytt utstyr til tider, og jeg kan innrømme at jeg for eksempel har gledet meg til økter med nye sko.

✩ Logg treningen din. Om du bruker en app eller har en egen notatbok har ikke så mye å si, men det er så mye lettere å se fremgangen din hvis du har den lagret et sted.

✩ Kos deg med treningen – ha det gøy! Finn musikken du liker og som motiverer deg, hør på podcaster, tren med en venn. Gjør hva enn som måtte gjøre treningen gøy for deg.

Follow on Bloglovin

38 comments

  1. Åh, takk for tips! Sitter om dagen og tenker mye på å komme i gang med å trene, men har ikke akkurat kommet så langt. Første punkt på lista er å kjøpe treningsklær- og utstyr. Så blir det vel å starte med å gå litt i skogen. Anyways, jeg babler. Tusen takk for tips, dette innlegget skal lagres 🙂

  2. Tusen takk for supre tips, Luisa 🙂 Jeg trenger tips for å komme igang igjen, så dette trengte jeg å lese. Jeg er veldig glad i og gå turer, så starter der tenkte jeg. Har lyst til å begynne å løpe/jogge ute igjen, men da må jeg trene opp klærne mine etter en skade jeg fikk for noen år siden 🙂

    Lykke til med treningen fremover 😉

    1. Så fint at du liker tipsene, håper de kan være til hjelp 🙂 Tur er en fin måte å trene på, jeg elsker det selv! Det er viktig å forebygge og bygge opp rett og slett, det er så kjipt med skader. Jeg har hatt min god dose selv som aktiv idrettsutøver 🙂 Jeg anbefaler deg styrketrening, gjerne en time hos fysioterapeuten som kan tipse deg om hvordan du kan trene opp knærne 😉 Mine knær var ødelagte etter år med tennis, de er helt fine nå og jeg har aldri vondt. Lykke til med treningen til deg også 😉

    1. Jeg har jo alltid vært aktiv, men har ikke hatt struktur på treningen, og hadde en slakk periode på noen år med sporadisk trening. Våren 2011 begynte jeg å sykle en del, så skulle jeg starte å trene styrke og slikt da sommeren kom. Byttet treningssenter og alt, men så brakk jeg ankelen vet du så da var jeg satt ut av spill i 3 måneder minst. Krykkehinking og fysioterapi etter at jeg tok av gipsen var det eneste jeg fikk gjort. Så jeg kan nok si at jeg var mildt sagt giret på å bevege meg 🙂 Jeg har trent aktivt og strukturert siden november 2011!

  3. Kudos til alle som skriver om trening uten dette slankepresset, men på en realistisk, sunn og inspirerende måte 🙂 Det kan vi lesere ikke få for mye av. Ps. Jeg har nå begynt å blogge på wordpress – håper du vil følge meg videre 🙂

    1. Tusen takk for så fine ord! Denne kommentaren overgår alle jeg har fått så langt når det gjelder trening ❤ Det er nettopp dette jeg har lyst å formidle! Takk igjen 😀 Og selvsagt skal jeg følge deg videre, velkommen til wordpress 😉 Skal ta meg en tur innom med det samme!

      1. Det var veldig hyggelig å høre 🙂 Det er så viktig å gi god tilbakemelding og fortelle om det som er bra! Jeg har nok noen spm angående wordpress så det er ikke utenkelig at det havner ett eller to hos deg 😉

  4. Fint innlegg – og gode tips! Jeg er veldig enig i mye av det du skriver. Jeg startet opp selv – strukturert og bevisst ifjor, men har fått et kraftig pause i den treninga – så dette innlegget skal jeg ta med meg til jeg skal restarte igjen etter skaden min 🙂

    1. Håper den går over snart 🙂 Man har alltid litt sånne perioder, har hatt det selv og har tvunget meg til å trene likevel, og så plutselig går det over så er man like giret som før. Så da tenker jeg det er helt normalt 😉

  5. Tilbaketråkk: 2012 vol. 3 | la Mar

Legg igjen en kommentar

