Habit is what keeps you going

20120816-083402.jpg

Nå er det en stund siden jeg har skrevet om trening og da jeg fikk en mail av en leser som spurte hvordan det gikk med treningen, fremgang osv. så tenkte jeg det var på tide med en liten oppdatering.

Styrketrening er fortsatt en big hit! Jeg kommer nok til å trene styrke så lenge jeg lever fordi ingenting er så gøy som å bli sterkere. Forandringene og fremgangen er så synlig med styrketrening, det får opp forbrenningen og det er godt for hele kroppen. Jeg kjører fortsatt to-split-programmet som jeg har hatt siden slutten av mars. Som regel har jeg vært inne hos veileder og fått nytt program etter ca 8-10 uker, men jeg har trivdes utrolig godt med dette opplegget. Jeg har selvsagt moderert det litt underveis, kuttet ut noen av øvelsene til fordel for noen nye øvelser som jeg liker bedre. Med økt kunnskap har det vært rimelig enkelt og da får man litt variasjon. Jeg tok bildet til venstre forrige uke, da var jeg svært fornøyd med å ha nådd et nytt styrkemål, 40 kg floorpress (som benkpress bare at jeg ligger på gulvet i stedet for benk)! 6 x 4 på første forsøk, ja da kan dere tenke dere at jeg var fornøyd.

Kondisjonstrening er også viktig for meg, det er jo da jeg får brukt alle disse musklene jeg har fått av styrketreningen. Siden jeg ikke kan jogge så blir det en del kondistrening på ellipsemaskinen/rask gange på mølla, men turene med Chaplin blir også ofte gode treningsturer. Jeg går ca 2 turer med han om dagen og i det siste har en av disse blitt en fast treningsøkt, ikke hver eneste dag, men ganske mange av dagene i uken. Jeg tar på meg pulsklokka, aktiverer Nike+ sensoren og trasker avgårde, holder pulsen og intensiteten oppe ved å gå i høyt tempo (får hjelp av Chaplin til det). Så da får Chaplin en god tur og jeg en god økt i samme slengen.  Har ikke blitt så lange sykkelturer i år, men kjenner at lysten begynner å snike innpå så det blir nok en langtur til helgen.

Kroppen bærer selvsagt preg av treningen, jeg har blitt mange kilo lettere og mye av fettet har blitt erstattet med muskler (husk at muskler veier mye mer enn fett). Jeg har blitt mye sterkere, har mer energi og klærne sitter bedre, jeg kan virkelig ikke klage, og det beste av alt, jeg kan være stolt og takke meg selv for det. Jeg vet at jeg kan nå mine mål, og jeg vet hvordan jeg skal nå dem, det gir en enorm motivasjon.

Tenke seg at for 1 år siden satt jeg i den gamle sofaen vår med venstrefoten i gips, jeg kunne bevege meg minimalt og musklene forsvant. Da jeg tok av gipsen var låret mitt og leggen min gele, jeg som alltid har hatt så sterke ben. Nå er musklene ikke bare tilbake, de er bedre. For to dager siden, da jeg gikk treningstur med Chaplin, ble jeg stoppet av en sporty dame på sykkel som snakket engelsk. Hun lurte på om jeg drev med idrett, jeg sa jeg trente en del. Hun fortalte at de skulle starte et lag, et amerikansk fotballag. Haha, jeg ble oppdaget! Jeg måtte takke nei, og fortelle at foten min er skadet etter ankelbrudd. Jeg vet ikke om amerikansk fotball hadde vært noe for meg uansett, men smigrende å bli spurt.

Hvis du er ny her så kan du lese dette innlegget, jeg vet at mange likte det. Spørsmål mottas både i kommentarfeltet og på mail. Ha en fin dag alle sammen!

Follow on Bloglovin

Advertisements

24 comments

  1. Herregud så glad jeg ble av å lese dette!! =D Tenk på hvor mye fremgang du har hatt da. Supre du asså. Og så har du en god treningsvenn høres det ut som 😉

  2. Som løper og jogger har jeg alltid forsømt styrketrening, men alltid sett viktigheten av treningssenter og apparater for å trene hele kroppen. Det er litt å bli demotivert siden det er så lett å miste muskelmasse og styrken i kroppen etter en ferietur eller et ukes opphold f.eks. Synes hvertfall jeg. Men jeg gir ikke opp, da jeg vil stramme opp kroppen mest mulig og nå har jeg fått et lite program som tar seg rygg, armer og knebøy så da håper jeg det går rette veien 🙂

  3. Har blitt bitt av treningsbasillen denne sommeren og ser resultater i form av økning på antall kilo jeg klarer på ulike øvelser. Veldig motiverende å lese det du skriver! 🙂

  4. Ja, det er når man gjør det til en vane at det fungerer!! HIMLA du er flink!! Inspirasjon til TUSEN her – også så KULT at hun stoppa deg – DET er rimelig heftige greier!!

  5. Wow. Absolutt veldig Imponerende. Må snart sette i gang med skikkelig trening jeg også. Denne kroppen trenger muskler 🙂

  6. Digger dette innlegget. Du er kjempeflink, L! Og ikke nok med det – elsker de rosa sakene du har til treningen. Slike ting gjør treningen mye morsommere …, så føler man seg mye bedre når ting ser bra ut 🙂 Må vel skaffe meg den drikkeflaska jeg da..

  7. Tilbaketråkk: 2012 vol. 3 | la Mar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s