Colombia 2012

Da har jeg ENDELIG fått somlet meg til å legge inn bildene fra turen vår til Colombia. Det er så koselig å se alle stedene vi har besøkt, alle fine stunder med folk vi er så glad i og som vi ser så altfor sjeldent, herlige dager i bassenget og ikke minst all den herlige maten.

Noen dager etter vi hadde landet ble vi invitert med til en landsby et par timer utenfor Bogota. På veien fikk vi se storslåtte landskap, fattigdom, fantastiske eukalyptus trær, små gårder og masse mer. Landsbyen var som de fleste små landsbyer i nærheten av Bogota, noen små murhus gjerne malt i fine farger eller hvite som står rundt en koselig park, en liten politistasjon, et rådhus og en kirke. Jeg er ikke religiøs, men tar meg alltid en liten titt, og denne var ikke bare fin utenpå, den var rene pastellparadiset inni. Det beste med denne turen var at det var en slags feiring, bøndene i regionen feiret seg selv og dermed fikk vi sett alt regionen har å by på, folkedans, søte jenter i folkedrakter og spist god mat. Vi fikk sett Colombia på en annen måte enn det vi får se i storbyen. 20120809-163935.jpgFor å få en god dose sol på kroppen og for å få slappet ordentlig av fant vi ut at vi måtte dra ut av storbyen. Vi fikk leid et hus i utkanten av en liten by ca 4 timer fra Bogota. Huset var utrolig stort og koselig, veldig tradisjonelt, ingen overdådighet, men likevel levde vi et luksusliv til det fulleste. Tomten var også veldig stor og i hagen boltret vi oss i badebasseng, frukttrær og nydelige sommerfugler. I 3 dager gjorde vi ikke annet ett å sole oss i 37 varmegrader, bade i bassenget, leke med badeball, nyte de vakre omgivelsene, sove, plukke mango i hagen og bli servert de deiligste måltidene dere kan tenke dere.

I Colombia er det vanlig å ha tjenestepike, spesielt når man leier et feriehus. For oss var det uvanlig og litt ubehagelig at et en annen person skulle stå til tjeneste i «huset vårt», men vi måtte bare tenke at hadde det ikke vært for oss så hadde ikke Bellanit, som hun het, hatt arbeid i disse 3 dagene. En fattig, men smilende dame som lagde mat fra en annen verden. Jeg kan ikke si annet enn at vi koste oss utrolig masse på den lille ferien i ferien.

Bogota er en storby med nærmere 10 millioner innbyggere, altså en stor og tettbygd by hvor kontrastene ikke mangler. Overklassen boltrer seg i rikdommen sin. Mens en økende middelklasse jobber for harde livet for å holde tritt med dem, de lever i leilighetskomplekser med høyere standard, kjører bil og har gjerne tjenestepike som tar seg av barna etter skoletid til de kommer hjem fra jobb selv. Mesteparten av befolkningen lever i fattigdom, de sliter med å få endene til å møtes, noen kjemper hver dag for å i det hele tatt overleve.

Og ja, jeg elsker denne byen, tross alt. Folkene, smakene, shoppingen, kafeene, den tradisjonelle gamlebyen, kulturen, språket og ikke minst familien min. Det denne byen inneholder er en stor del av meg, en del som representerer noen av de tingene som jeg verdsetter mest. Vi hadde så mange bra dager med familien vår, jeg koste meg med søskenbarna mine som har blitt så store, noen har plutselig blitt tenåringer og hun som var baby sist vi var der er plutselig blitt en søt liten 3 åring som plaprer som en papegøye. Denne gangen oppdaget vi også nye shoppingområder hvor bankkortene fikk brynt seg, nye restauranter hvor magene våre ble mette og vi besøkte de tradisjonelle stedene som vi alltid besøker, som La Plaza de Bolivar som dere ser på bildet under.

Så dette var litt om ferien vår, jeg kunne skrevet så mye mer, men dette for holde for denne gang. Hvis dere lurer på noe så må dere bare spørre. Det var en helt fantastisk tur, jeg gleder meg allerede til neste gang jeg skal til Colombia.

Follow on Bloglovin

19 comments

  1. Spennende å lese. Ut fra bildene ser det helt fantastisk ut der, så skjønner at dere har koset dere masse. Hørtes uvant ut å ha tjenestepike, men som du sier, da hadde hun jobb de dagene 🙂

  2. That’s it – nå setter jeg Colombia på listen over reisemål, hehe 🙂 Ser ut som du har kost deg masse, og det skjønner jeg godt! Når familien er der i tillegg til at Bogota er nydelig, så skulle det bare mangle!

  3. Ah, dette var et etterlengtet innlegg 🙂 Ser ut som dere virkelig har hatt en fantastisk tur med å oppleve alt fra festligheter til fattigdom. Slik en opplevelsesrik tur skal være. Kunne veldig gjerne tenkt meg å dra til Colombia en gang for å se mer av de latinamerikanske landene og se forskjellene og ulikhetene. Jeg har selv lagt merke til at spennet mellom rik og fattig er veldig stort, men dessverre vanlig i for eksempel Costa Rica, Panama og Guatemala. Er det i Bogota, eller den byen utenfor du er i fra?

  4. Idyllisk! Basseng og mango i hagen, også varme på kroppen. Siiick! Også å se landsbyer som de faktisk er! Og ja, dere skaffet henne jo faktisk arbeid! Det er vel som å være på b&b, bare at det blir mer personlig og privat. Har du mange søskenbarn der? Og besteforeldre har du også der, eller? Bor de hverken i fattigdom eller uhorvelig rikdom? Og har de noen gang besøkt dere i Norge?? (Jeg lurer jo på så mye! )

  5. Tilbaketråkk: 2012 vol. 3 | la Mar

Legg igjen en kommentar

