23 år!

Nei, jeg har ikke plutselig blitt tre år yngre, men dagen i dag er nesten som en bursdag. For 23 år siden endret livet mitt seg drastisk, en ny epoke startet. Norge ble mitt hjem!

Dette er historien fortalt i korte trekk:

Vi kom til Norge som politiske flykninger gjennom FN. Foreldrene mine var politisk aktive på venstresiden, og i Colombia er det ikke som i Norge, der er det livsfarlig å være i opposisjon til myndighetene. Du kan enten tie eller kjempe, mine foreldre valgte å kjempe, derfor er vi her. Selv om det er trist å tenke på at vi ble tvunget til å flykte fra landet vårt, så er jeg selvsagt utrolig glad for å bo i Norge, et land jeg har blitt utrolig glad i.

1. mai 2012, Stavanger

1. mai 2012, Stavanger

Selv om vi har bodd her så lenge så er fortsatt en stor del av hjertet vårt i Colombia, og i år skal jeg få gleden av å besøke det fine landet igjen. Landet langt der borte med den beste musikken, den nydelige mat og de herlige menneskene.

PS: Hvis noen lurer på noe, så er det bare å spørre.

Hurra ❤

bloglovin

29 comments

  1. congrats on the day luisa 🙂 it is so cool that you have you’re able to have your heart in two places in the world and not just one. ❤

  2. Hurra! Så flott å høre at du skal tilbake til sommeren, det blir spennende 🙂 Hvor mange ganger har du vært der? Klem til deg;)

  3. Hurra for det! Og så utrolig bra at du får dra til Colombia i år. Det blir nok en meget spesiell og fin opplevelse for deg 🙂

  4. Åh, blir nok spennende og morsomt å dra til Colombia! Misunner deg den. Jeg håper du får en fantastisk tur! 🙂

  5. Hurra, hurra, hurra:) og gratulerer med dagen:)) Skjønner at det er trist at dere ble tvunget ut av landet, men samtidig.. all respekt til foreldrene dine som stod opp og kjempet. R.E.S.P.E.C.T!! Spennende at du skal reise tilbake dit i år, det er jo der røttene dine er fra så dette blir nok en fantastisk tur med mange gode minner ❤

  6. blir glad av å lese dette, for jeg kjenner meg igjen så å si i alt, vi har veldig likt bakgrunns historie, forskjellen er 11 års mellomrom, i desember har vi vært i Norge i 13 år, tiden går fort og med tiden skaper man tilhørighet, en del av identiteten er fortsatt tilknyttet hjemmelandet, men jeg velger å si at jeg har fått enda et hjemmeland og her føler jeg meg hjemme. ❤

  7. Det kommer til å bli en fin opplevelse 🙂 Og Norge er minst like glad for at du kom hit, som du er over å komme hit ❤

  8. Jeg synes det er så FINT at du er i Norge; Å se at Norge har GODT av kulturell innflytelse, og godt av å være mindre homogent. (Vi har om dette i samfunnsfagen, og det opptar meg veldig mye mer når jeg ser hvor mange som er i mot innvandring!!!!) Tenk så fint det er, at du kan bo trygt og godt i Norge, at du kan besøke Colombia, og at jeg har blitt så glad i deg bare gjennom internett!! HURRA!

  9. Jeg gleder meg på dine vegne, Luisa 🙂 Landene i Sør-Amerika er helt fantastisk og jeg kunne virkelig tenke meg å dra til Colombia en gang. Jeg føler meg heldig som har to land i hjertet mitt, og sånn føler vel du deg og.

  10. Grattiiiis:)
    haha, når jeg leste overskriften tenkte jeg bare «ehm, HVA? Trodde hun var like gammel som meg eller eldre jeg»… haha, men forsto litt mer da jeg leste ja 😉

    Utrolig trist at man skal bli tvunget til å flytte/flykte på denne måten. Men vi er veldig glad for å ha deg her i norge da:)

    musingsofdee.no

  11. Så gøy at du skal tilbake til Colombia! Har en kompis som er adoptert fra Colombia som var tilbake og besøkte barnehjemmet han bodde på osv i år… Tror det var en veldig sterk opplevelse for han! Selv om du ikke er adoptert så kan jeg tenke meg det blir satt i gang en del følelser når dere skal «hjem» på besøk også! Spennende, gleder meg til å lese om reisen på bloggen din!

  12. Tilbaketråkk: 2012 vol. 2 « la Mar

Legg igjen en kommentar

