En annen form for solidaritet

Solidaritet er et ord vi slenger rundt oss i ulike anledninger, men hva betyr det egentlig?

Solidaritet(av latin solidum, hele summen, helheten; fransk solidarité: samhørighet, sammenhold) er et begrep som beskriver en følelse av samhørighet og samhold mellom individer eller grupper. Ordet benyttes ofte i fagpolitiske sammenhenger, og også til å uttrykke støtte til folk i den tredje verden. Solidaritet innebærer en grunntanke om å handle ut fra mer enn egeninteresse, – å foreta valg utfra deres konsekvenser for andre eller for å dekke andres behov. Ved å gi avkall på (kotsiktig) egeninteresse skal handlingene skape kollektive verdier for flere.

– Wikipedia

For meg handler ekte solidaritet om noe veldig enkelt, det handler ikke om ord, men om handling. For meg er det aldri «tanken som teller» når det er snakk om solidaritet. Det finnes mange ulike måter å vise solidaritet på, i bunn og grunn handler det og å gjøre noe. Det holder ikke at vi bare tenker, prater, skriver vår mening, det er selvsagt bedre enn ingenting ikke misforstå meg for det er jo med tanken og med ordene det starter, men for meg betyr solidaritet så mye mer. Jeg er selv født i et land med fryktelige konflikter, med mye fattigdom og urettferdighet, for meg har det alltid vært viktig å bidra til å gjøre landet mitt til et bedre sted. Jeg har videre fått øynene opp for andre steder i verden hvor folk lever under umenneskelige forhold, med konflikter og med urettferdighet, jeg vil gjøre noe for dem også.

Min vei har vært gjennom politikken og solidaritetsorganisasjoner, men det finnes også uendelig mange andre måter å gjøre noe på. Gjennom politikken arbeider man sakte, men sikkert for å endre samfunnet og gjennom solidaritetsarbeid gjør man noe aktivt for å bidra. Da jeg flyttet sammen med min kjæreste fikk jeg et fadderbarn på kjøpet, en nydelig liten jente fra et sted veldig langt borte. Det er virkelig flott å kunne hjelpe noen som har hele fremtiden foran seg, det er fantastisk å kunne bidra til at et lite menneske får gå på skole og vokse opp. En helt annen form for solidaritet, men jeg liker å tenke at ved å hjelpe ett menneske, så gjør man også noe for samfunnet og ikke minst for omgivelsene. Vi kan inspirere andre til å hjelpe og vi gir den vi hjelper verktøy til å kunne gjøre noe nyttig for sine egne omgivelser.

Vi er faddere gjennom Plan Norge, og ønsker du også å bli det så kan du fylle ut søknadskjema her.

Plan fyller forresten 75 år og det skal feires nå til helgen, se Artistgallaen på TV 2 lørdag 17. mars fra klokken 21:40.

PS: Det er visst fortsatt mulig å stemme, gjør meg superglad og stem på meg her!

bloglovin

15 comments

  1. Flott å være fadder, vi har vært det her hjemme hos oss.Men vi er det ikke lenger nå,så kanskje det er på tide å bli det igjen.Det er noe spesielt å være det,føle at du gir noe til både fadderbarnet,men også samfunnet han/hun bor i.:)

    SV;Takk Luisa=) Sant det, det var fint å få litt avbrekk fra det hele blogginga:)

  2. Jeg har lyst til å bidra, men må nok vente til jeg er litt mer stabil i lønn og liv sånn ellers. Synes Plan Norge gjør en fantastisk jobb da!

  3. Tilbaketråkk: Bloglove #6 |
  4. Ble selv fadder gjennom Plan for noen måneder siden, og det var absolutt en bra avgjørelse! Fikk faktisk beskjed i dag at mitt første brev er på vei til fadderbarnet mitt 🙂

  5. Du er så flink til å skrive! Familien min har flere fadderbarn i ulike land som vi har hatt i mange år. I tillegg støtter jeg også Leger uten grenser med en viss sum penger i måneden 🙂

  6. Likte innlegget ditt veldig godt! Får dårlig samvittighet for at jeg dessverre ikke gjør noe for tiden… Jeg hadde et fadderbarn i mange år og merket ikke engang at pengene gikk ut av kontoen! Syntes det var så fint å kunne gi, men det siste året har ikke pengene strukket til, så gleder meg til jeg kan gjøre litt mer for andre igjen om et år 🙂

  7. Når jeg er ferdig utdannet og har fast jobb skal jeg bli Plan Fadder, men enn så lenge støtter jeg Røde Kors med 100 kroner i måneden for å hjelpe barn i Norge 🙂

  8. Jeg kommenterte her i går, men har hatt problemer med at kommentarene mine går igjennom pga bloggskifte. Men jeg sa i alle fall at jeg ser frem til å få meg en stabil økonomi og fast inntekt slik at jeg kan bli fadder! Vi har hatt det i familien, men nå vil jeg gjerne ha en selv. Det er et utrolig fint tiltak, og jeg synes det er så fint at du tar opp slike viktige ting!

  9. Tilbaketråkk: 2012 vol. 1 « la Mar

Legg igjen en kommentar

