Gratulerer med dagen!

 Et vakkert bilde som henger hos meg, laget av David Allen

I dag er det den internasjonale kvinnedagen, det er dagen hvor vi feirer alle kampene vi har kjempet, alt vi har oppnådd og markerer kampene vi fortsatt kjemper. For meg er dette alltid en viktig dag, det er en dag som gir meg påfyll av pågangsmot for å kjempe videre for mer likestilling i Norge, og i resten av verden. Dette er en internasjonal dag, den markeres over hele verden, og det er det vakre med denne dagen. Vi står sammen med kvinner og jenter i andre deler av verden som har de samme kampene som oss, og som har mange andre kamper som vi ikke kan tenke oss en gang, vi må vise dem solidaritet, vise dem at vi støtter dem i deres kamp.

Hvert år er det noen som spør, trenger vi fortsatt 8. Mars? Og da svarer jeg alltid; Selvsagt gjør vi det! Vi har mange kamper igjen å kjempe, vi må videre støtte alle andre kamper for likestilling og likeverd i resten av verden. Og den dagen vi har oppnådd full kvinnefrigjøring og full likestilling så syns jeg at Kvinnedagen 8. Mars skal bestå, den skal bestå for å minne oss på alt vi har oppnådd, og for å feire kvinnebevegelsens lange og harde kamp. La oss feire Kvinnedagen i all evighet!

 I fjor hadde jeg æren av å holde appell under markeringen i Stavanger, dere kan lese den her. Den er like gjeldende i dag som den var for ett år siden. Og på bloggen Maddam kan dere lese en flott tekst som heter Gutt og feminist?.

Ha en flott kvinnedag alle sammen!

bloglovin

13 comments

  1. Fint innlegg. For meg er det viktigere med kvinnefrigjøring fremfor likestilling her hjemme. Den synes jeg er gått for langt. Jeg hyller norske menn i mitt 8 mars innlegg, og det er fordi jeg synes de fortjener det. For de er blitt flinke til å ivareta det mange av oss kvinner har glemt. Familieverdiene.

    Jeg er av den nymoderne feministen. Den som kjemper for at kvinner skal ha mulighet til å føle seg vel, ta egne beslutninger og velge det som passer best for akkuratt henne. Jeg er mot janteloven og jeg er mot krav fra andre feminister om å følge deres levemåte.

    For meg handler 8 mars om kvinnefrigjøring. Og der må vi bevege oss ut i verden. Kjempe for kvinner som ikke har de mulighetene som vi har. For her hjemme har vi det godt. Veldig godt.

  2. Vi trenger feminister, og folk må bli klar over hva feminister EGENTLIG er! De fleste tror jo at det er gamle, stygge, surkne kjerringer som klager på alt og bare vil ha poooower…

  3. Veldig fint innlegg! JA, vi trenger 8 mars. Det er en ypperlig dag til å sette mer fokus på aktuelle saker, og verdsette oss kvinner. Alle andre dager i året er selvsagt viktig, men det er bra å ha èn spesiell dag hvor slike saker kommer ekstra godt frem og satt på dagsorden. Gratulerer med dagen på etterskudd! Håper markeringen ble bra, og at du får en super dag etterfulgt av en bra helg! 🙂

  4. Tilbaketråkk: 2012 vol. 1 « la Mar

Legg igjen en kommentar

