Money Can’t Buy My Love

Valentinsdagen har vore feira i England sidan 1600-talet. Dei henta ideen frå myten om Den heilage Valentin. Valentin vart fengsla etter at den romerske keisaren Claudius truga med fengsel og dødsstraff for dei som ikkje avsverga seg kristendommen. Valentin ville ikkje avsverge si gudstru, og difor vart han steina til døde i år 273. Før Valentin vart drepen, skreiv han eit brev til si kjære Julia og bad henne om å halde seg til Gud. Han underteikna med «… frå din Valentin».

Kilde

Det er altså historien om denne dagen, tror det er svært få som i det hele tatt vet hvorfor denne dagen blir markert. Dessverre har det blitt en kommersiell dag som for mange bare handler om å kjøpe den dyreste og fineste gaven, og det religiøse aspektet er i alle fall falt helt bort. Min kjærlighet kan uansett ikke kjøpes og religiøs er jeg ikke, men jeg har ingenting i mot å feire kjærligheten altså, men selv velger jeg å tenke at jeg gjør det hver dag. Nå skal det sies at jeg er en romantiker, det vet dere, så når denne dagen først kommer så syns jeg det er koselig å gjøre noe litt ekstra, f.eks levende lys og fin musikk til middagen, det er slikt man ofte ikke kommer på i den travle hverdagen. Men skal jeg være helt ærlig så er den 14. februar bare en oppladning til den store dagen for min del, jeg har nemlig bursdag den 15. februar! Tenk at jeg blir hele 26 år i morgen, vet ikke om jeg skal le eller grine, men bursdag er jo stas uansett alder. 

Ønsker dere en fin dag og sender med en dose kjærlighet fordi dere er så fantastiske!

bloglovin

16 comments

  1. Dette ante jeg ikke! Morro!
    Selv har jeg/vi aldri feiret slike dager som valentin, morsdag, farsdag noe særlig, men det kan jo være koselig å gi litt oppmerksomhet til dem man er glad i om man føler for det! Men dumt når det blir «press». Derfor holder jeg litt tilbake! 😀

    # Ja, jeg vet, det ser SÅ lett ut når han gjør det! Har en anelse om at jeg kommer til å slite gaaaaaaanske mye mer! *hehe* Men jeg har jo ingen hast – og om jeg ikke klarer en muscle-up før om et halvt år er det ikke så farlig! 😉

  2. takk for at du delte historien med oss, det viste jeg ikke også synes jeg det var en søtt historie, litt trist også…

    Ønsker deg en flott dag søte. Og husk alder er bare et tall 😉

    1. Yey! Enten betyr det at jeg holder meg godt eller så betyr det at jeg er litt umoden for alderen, mest sannsynlig er det begge deler (det sier i alle fall kjæresten), jeg tar det uansett som et kompliment 😀

      Veldig koselig måte å markere dagen på!

  3. jeg pleier ikke feire valentines noe særlig, gir kanskje et koselig kort 😀
    så gøy at du har bursdag i morgen da, gratulerer på forskudd! 😀

  4. Eg syns det er ein fin dag der ein kan kose seg litt ekstra som du skriver, vi skal lage god mat og leige film :))

    Håper du får ein kjempefin dag søta!

  5. Dagen derpå kan jeg tenke meg er finere enn selve valentine ja, stas med bursdag 😀 For min del er Valentine en fin unnskyldning for meg å få Steven til å gjøre noe ekstra for kvinnfolket sitt haha, han er såppas lat til vanlig!

  6. HURRA, så fiiint skrevet; jeg er enig som bare det. Akkurat litt i mot, men ikke noe anti-valentines :))) Ha en fiiin dag, og hurra for i morgen!!

  7. Jeg trodde faktisk at dagen stemmet fra Amerika. Men har jo faktisk hørt denne historien tidligere når jeg tenker meg om. Jeg føler valentines day har blitt en dag der butikkene bare suger penger ut av folk. Man er ingen god kjæreste eller ektefelle om man ikke kjøper roser eller gaver til sine kjære. Sånn føler jeg det med valentines iallefall.

    Åh, jaa, det blir stas med bursdag. Du skal få gratulasjon i morgen:D hihi

  8. Helt enig og bra skrevet. Visste faktisk ikke om historien bak dagen. Syns også det kan bli litt mye styr og «kjøpepress» på en slik dag som i ren enkelhet bør bare dreie seg om kjærlighet 🙂 Syns dagen også passer til alle, og at det er en fin mulighet til å tenke litt ekstra på de man er glad i enten det er venner, familie, kjæreste, nabo osv.. Det holder å si noe pent, gjøre noe som gleder, og bare vise at man bryr seg 🙂 Håper du hadde en fin dag i går 🙂

Legg igjen en kommentar

