Good Fashion Sense

Og nå snakker jeg ikke om bra stil, men miljøvennlig mote. Kan forstå at Caroline følte seg personlig angrepet med tanke på at det er hennes personlige blogg, men jeg syns egentlig det ble reist en veldig viktig og konstruktiv debatt om overforbruk under dette innlegget. Og helt ærlig så mener jeg at når man blogger så er tilbakemelding noe man bare må forvente, både den ene og den andre veien. Etter å ha sullet meg gjennom en del av kommentarene så var det mange veldig reflekterte, konstruktive og samfunnskritiske kommentarer som man strengt tatt ikke kan kalle angrep. Syns heller de som kommenterte «drit i de idiotene som prøver å prakke bærekraftig utvikling over hodet på oss kjøpeglade» var mye mindre konstruktive. Når ble bærekraftig utvikling noe negativt?! Vi ønsker vel en god verden for våre egne barn og barnebarn?

Jeg ønsker meg også et walk-in closeth, men ikke fordi at jeg vil fylle vegger opp og vegger ned med enorme mengder sko og klær. Jeg ønsker meg rett og slett bare en oversiktlig garderobe. Overforbruk er et gedigent problem og selvsagt er det et sykt økonomisk system som har skylden, men hver enkelt av oss bidrar med å opprettholde dette systemet med vårt overforbruk. Hvis alle mennesker på Jorden skulle ha samme forbruk som en gjennomsnittlig innbygger i Norge ville vi trenge 2.3 jordkloder. Så ja, vi har alle et ansvar, uansett om vi tjener pengene våre selv og jobber hardt for dem så gir det oss ikke rett til å ødelegge en verden som står ovenfor så mange utfordringer.

5 tips til mer miljøbevisst motesans:

Kjøp mindre – enkelt og greit. Vi kjøper altfor mye, dette gjør at det produseres mer.

Lag deg en regel om at når du kjøper noe skal du gi bort/selge noe du har fra før.

Hold god oversikt over hva du faktisk har i garderoben.

Ha byttekvelder med venner, det som noen andre er lei av kan bli andres skatter.

Kjøp secondhand og vintage! Man finner ofte unike skatter på Fretex.

Her var noen tips fra meg, har dere flere så kom med dem!

bloglovin

28 comments

  1. Ah, jeg er så utrolig enig med deg.! Et av mine tips på gårsdagens innlegg var å kvitt deg med det du ikke bruker, før du kjøper noe nytt.! Vi har mye å lære, og ei venninne av meg (med fantastisk klesskap) sa at hun skulle ønske hun hadde litt mindre klær, så hun hadde blitt tvunget til å bli med kreativ og bevisst 🙂

  2. Veldig enig med deg! Jeg rydder i klesskapet mitt 3-4 ganger i året og gir alltid det jeg ikke bruker til Fretex. Jeg kaster kun det som er så slitt at det ikke kan brukes lengre 🙂

  3. Veldig enig!
    Jeg bruker selv å kjøpe en del seconhand og vintage. Man kan finne utrolig mye fint på Fretex til en femtilapp, utrolig nok. Men burde nok skjerpe meg enda litt mer på å ikke kjøpe så mye nytt, av og til går det litt over stokk og stein. Er viktig å være bevisst på det forsåvidt også. Oh well.

  4. Utrolig bra innlegg. Jeg vil også ha walk-in-garderobe av samme grunn som deg. Det har noe med at jeg faktisk ikke ser hva jeg har i klesskapet mitt når alt ligger oppå hverandre. Tror faktisk jeg ville ha kjøpt mindre om jeg hadde hatt oversikt over hva jeg faktisk har i garderoben min. Men denne ga meg et stikk i hjertet » Hvis alle mennesker på Jorden skulle ha samme forbruk som en gjennomsnittlig innbygger i Norge ville vi trenge 2.3 jordkloder». Hjelp, vi kjøper alt for mye ja.

    Mitt tips: Har du en gammel jeans som kanskje er litt slitt, så klipp den opp til shorts, så trenger du ikke å kjøpe en ny shorts hver sommer. Man kan også forbedre gamle klær ved å sette på en sløyfe eller noen paljetter, nagler, glitter osv 🙂

  5. Jeg er helt enig med deg, og bra at du kommer med gode tips i tillegg:) Jeg kjøper nesten alltid vintage og second hand – mye fra Fretex med andre ord. Det er plagg jeg forelsker meg i, og bruker i flere år! Gina Tricot har jeg boikottet for lenge siden.

  6. Skal gå inn å lese der nå etterpå, men ja, jeg er enig. Selv holder vi på å lage walk-in closet som er ca 3 kvm (veldig lite altså og delt på to personer) og det er ikke for å fylle på med ekstra plass, men for å få det oversiktig og mindre rotete enn det har tendenser til å bli i et vanlig skap. Kjøper nesten bare klær hvis det er noe jeg virkelig trenger 🙂

  7. Bra skrevet! Helt enig med deg. Nå har ikke jeg spesielt mye klær, og jeg er ikke av dem som bytter ut garderoben hver sesong fordi det er nye trender, men allikevel får jeg alltid litt dårlig samvittighet når jeg kjøper noe jeg strengt tatt ikke trenger. Prøver å gjøre opp for det på andre måter, ved å bruke mindre strøm, kjøpe mindre plastting og -emballasje osv. Jeg er enig i mange av kommentarene hos fotballfrue om at den type blogging fordrer overforbruk og en kjøp og kast-mentalitet som ikke er bra. Vi i Norge er altfor distanserte fra problemene livsstilen vår skaper.

  8. Helt enig! Bra skrevet. Hehe, uff, må innrømme jeg fikk litt dårlig samvittighet nå (på en bra måte) Kom akkurat hjem fra trening, og på veg hjem hoppet jeg innom noen butikker og kjøpte ny noen nye klær. Uhm, ikke bra, for jeg trengte det jo eegentlig ikke. Men jeg er heller ikke shoppaholic uten bevissthet, så da syns jeg det er greit. Uansett, så var det veldig bra tips du kom med her. Skal virkelig forsøke å bli finkere til å bruke flere av de =) Vi har alle et ansvar og noe å lære på dette området!

  9. Jeg er jo egentlig helt enig med deg. Og det er vel derfor jeg innførte regelen «en ting inn, en ting ut» i år. Det gjør at jeg får et mer bevisst forhold til shopping. Jeg skal også bli flinkere til å sjekke ut fretex her i Bergen. Jeg mangler egentlig et godt system i klærene mine også. Hadde jeg hatt det tror jeg faktisk at innkjøpene hadde blitt færre, for da ser jeg hele tiden hvilke plagg jeg faktisk eier.

  10. Ågud, for en debatt! Endte jo i den krangelen om Jehovas Vitner, hahaha!
    Uansett, det er et veldig godt formulert innlegg du har skrevet, Luisa – er fullstendig enig i alt du sier 🙂 Har jo selv lyst på alt mulig rart, men man må jo bruke hodet og være litt fornuftig! Jeg har da lyst til at jorden skal være levelig for mine og andres etterkommere 🙂

  11. Tilbaketråkk: New in | awinenett
  12. Veldig veldig sant! Følg med på gjenbrukeren.no for flere tips til hvordan man kan ha en mer miljøvennlig hverdag ved å gjøre enkle grep. 🙂

  13. Bra innlegg! Synes det kan gå litt voldsomt for seg når så mange bloggere skal ha nye klær til hver dagens outfit de har… Da er det i allfall greit å kunne kjøpe dem brukt eller la noen andre bruke dem etterpå!!

  14. Tilbaketråkk: 2012 vol. 1 « la Mar

Legg igjen en kommentar

