Ingen har rett til å ta et liv

Amnesty International 

Hele verden våknet til en utrolig trist nyhet. Troy Davis ble henrettet kl 0508 (norsk tid), han hevdet sin uskyld til det siste øyeblikket. En ting er at det ikke finnes fellende tekniske bevis mot ham, at 7 av 9 øyenvitner som pekte ut Davis har gått bort fra deres forklaring, og flere har fortalt at de ble truet eller presset av politiet til å støtte aktoratet. Det kan altså ha bli begått enda et grovt justismord i USA, for vi vet vel alle at det har skjedd tidligere og at hvis vi ikke gjør noe kommer det sikkert til å skje igjen. Jeg syns det finnes for stor grunn til å tvile på denne dommen.

The struggle for justice doesn’t end with me. This struggle is for all the Troy Davises who came before me and all the ones who will come after me. I’m in good spirits and I’m prayerful and at peace. But I will not stop fighting until I’ve taken my last breath.

– Troy Davis’ siste ord

Men en annen ting, som etter mitt syn er det alvorligste, er praksisen med dødsstraff. For alle mennesker er det ulovlig å drepe andre, hvorfor skal da myndighetene i et land ha rett til å ta menneskers liv? Dette har vært facebookstatusen min i dag:

«Syns alle bør joine NORGE må kreve at USA avslutter praksisen med dødsstraff NÅ! Vi kan ikke sitte å se på at krigerkompisen vår driver på med slikt når vi fordømmer andre land for det samme.»

Det nytter ikke at våre politikere bare twitrer om at de syns det er fælt, de må være tydelige med myndighetene i USA. Vi vil ikke ha noe med dere å gjøre hvis dere ikke slutter å ta livet av folk gjennom dødsstraff (etter min mening burde vi innlemme drap på uskyldige mennesker for oljepenger osv. men la oss fokusere på en ting om gangen). 

Jeg syns alle skal melde seg inn i denne facebook-gruppen! Gruppen er ikke opprettet for å diskutere skyldsspørsmål i Troy Davis saken. Kun for å kreve at Norge som nasjon ber USA avslutte sin praksis med dødsstraff. 

Hva syns dere om saken? Og om dødsstraff?

bloglovin

9 comments

  1. Hadde skrevet en lang kommentar her nå, men kjente den ble i overkant ivrig 😛 Fikk ut en god slant med aggresjon da, hehe. Uansett. Jeg synes det er helt sprøtt. Klarer ikke å fatte logikken i det, nettopp fordi det ikke er noe logikk. Utrolig trist, på veldig mange plan.

  2. Utrolig bra skrevet Luisa, og jeg er 100% enig med deg. Det er helt forferdelig trist at de henrettet ham når de ikke hadde fellende bevis, og de burde jo faktisk blitt dømt for drap selv, spør du meg…

  3. Jeg ga deg kanskje falske forhåpninger i går om en flott kommentar som skulle komme, sorry for det, men jeg har ikke noe mer å tilføye enn det du har skrevet her…

  4. Tilbaketråkk: 2011 vol. 3 « la Mar

Legg igjen en kommentar

