Mine svar

Her kommer svarene på spørsmålene jeg fikk på bloggens 1 års dag. Husk at dere kan spørre om ting når som helst både på bloggen og på mail. 

 We❤it

Favorittmat og -drikke?

Det må være Colombiansk mat, jeg elsker så og si alt! Og til å drikke må det være hjemmelaget juice og smoothie. 

Har du noen fobier?

Ja, jeg er utrolig redd for rotter og slikt. Jeg blir kvalm bare jeg ser en rotte på gata,vil helst ikke bevege meg 1 mm mer, og helst skulle jeg ønske jeg kunne sveve over bakken der og da for å ikke tråkke på bakken der rotta er. 

Kan du andre språk enn norsk, engelsk og spansk?

Jeg kan litt fransk, skulle bare mangle etter å ha hatt det 6 år på skolen, men er ikke like flink nå som før. Tror masse kommer tilbake til meg hvis jeg er i Frankrike, Paris f.eks. (hint hint), og får praktisert det.

Har du vært i Trondheim?

Det har jeg. En gang da jeg var lita, og så har jeg vært innom når vi var på vei til et landsmøte i SU, da skulle vi til en folkehøgskole i nærheten. Jeg var der også i 2008, men det var en helg full av møter så jeg fikk ikke sett så mye av byen dessverre.

Gleder du deg til jul?

Haha, ja det gjør jeg faktisk. Tidligere har jeg ikke brydd meg så mye om jul, men etter at jeg hadde en utrolig koselig jul i fjor så blir jeg giret bare på tanken av julepynt, lys og pepperkaker. 

 Julaften 2010

Hva vekket din politiske interesse?

Jeg vet ikke om det er mulig, men for å si det sånn så tror jeg det er noe jeg har i blodet. Foreldrene mine var aktive i politikken i hjemlandet vårt, det er også grunnen til at vi måtte flykte til Norge. Så jeg kan trygt si at bakgrunnen min er mye av årsaken til at jeg ble politisk aktiv. For meg føles det som en borgerplikt å bry meg, det er for vanskelig å sitte stille å se at andre bestemmer og former samfunnet, jeg vil bidra med mitt for å gjøre verden et bedre og mer rettferdig sted.

Hva syntes DU er din beste egenskap, og hvorfor?

Engasjementet mitt kanskje, ikke bare politisk, men også følelsesmessig. Jeg bryr meg utrolig mye, noen ganger for mye. Vet ikke om det er den beste egenskapen for den har bitt meg i rompa mer enn en gang, men jeg velger å tro at det er en god egenskap.

Hvis du skulle vært statsminister for en dag, hva ville du da gjort?

Hva skulle jeg ikke gjort? Først skulle jeg kanskje vedtatt å utvide min tid som statsminister (haha). Fra spøk til alvor så ville jeg trekt tilbake styrkene som er ute i krig, jeg mener at Norge ikke skal delta i noen andres krigføring. Og for at dette svaret ikke skal bli uendelig langt, så kan jeg egentlig bare vise til SVs arbeidsprogram for her finnes utrolig mange bra konkrete tiltak som jeg kan stille meg bak.

 Bilde fra debatten forrige uke hos Utdanningsforbundet

Hadde jo vært koselig å vite mer om deg, dine gode og kanskje mindre gode egenskaper, hva du verdsetter høyest og hva du brenner for mest

Litt lenger oppe nevnte jeg engasjement som en av mine egenskaper som jeg ser på som gode. Andre gode egenskaper jeg kan trekke fram er min empati, jeg er veldig omsorgsfull og jeg setter umåtelig pris på de gode menneskene rundt meg. Familien min, kjæresten min, hans familie og vennene mine er mine nærmeste her i Norge, og jeg føler meg heldig som har dem. Rettferdighets sansen min er også veldig sterk, det er nok det jeg brenner mest for, jeg syns ingen skal tolerere urettferdighet! Mine mindre gode egenskaper må være at jeg kan være lat, rotete, altfor følsom, ha store forventninger til omverdenen og blir dermed veldig skuffet noen ganger, og så tror jeg at folk er tankelesere hehe, det må jeg slutte med. Noen ganger kan jeg også være utrolig usikker og redd, og det kan gå utover andre.

Hva slags musikk hører du når du er litt nedfor?

Helt ærlig, jeg er utrolig sjelden nedfor på den måten at jeg stenger meg inne. Men musikk er noe som rører ved alle følelsene og noen ganger hvis jeg er trist og vil bli glad så hører jeg på musikk som gir meg gode minner, det kan være Shakira eller annen musikk som får meg til å ville danse, eller romantisk musikk fra Dwele eller Thomas Dybdahl f.eks. som får meg til å tenke på fine øyeblikk. Dette var kanskje det vanskeligste spørsmålet, for jeg har ikke noe fast som jeg setter på hvis jeg føler meg nedfor. Men hvis jeg vil grine (for det vil man noen ganger) så er kanskje Jeff Buckley en god kandidat, jeg elsker Jeff Buckleys stemme!

Beskriv deg selv med tre ord.

Jeg vil si empatisk, glad og engasjert.

Hva MÅ du ha i høstgarderoben?

Jeg MÅ ha en nye sko, det har jeg funnet ut. Ellers liker jeg å gå i lette klær så lenge som mulig, og så holder jeg meg heller varm med gode skjerf, tykkere strømpebukser, cardigans og slikt før jeg finner fram de varme genserne. 

 We❤it

Hva liker du ved høsten? 

Jeg elsker når rutinene er på plass, etter en god ferie er det ingenting som å få gang på rutinene igjen. Jeg liker også høstmoten og jeg elsker alle de herlige fargene som popper opp på trærne.

Hvilke studier er det du holder på med for tiden?

Jeg går bachelor i Samfunnsfag med personalledelse, startet faktisk det siste året nå i høst. Jeg er utrolig glad for at jeg falt på det studiet til slutt, det har vært utrolig interessant og lærerrikt, og jeg føler jeg har utallige muligheter foran meg.

Favorittbok?

Hmmm, vanskelig spørsmål, det er så mange jeg liker godt. Men for å svare en bok som jeg har svært nært så må jeg si Romeo og Julie av Shakespeare, jeg er en sucker for kjærlighet og den har så mange fantastisk nydelige tekster.

Jeg lurer på hva din kjærlighetshistorie er! Altså hvordan møttes dere?

Vi ble kjent gjennom felles venner, og vi kjente hverandre en stund før kjærligheten blomstret mellom oss. Vi fikk øynene opp for hverandre, og jeg visste at jeg ikke kunne la den sjansen gå fra meg. Det vi ikke visste var at mødrene våre hadde kjent hverandre lenge. I starten var det en del chatting til sent på natt og mange fine stunder. Kjæresten min er fantastisk og jeg er utrolig heldig som har han. Det tok ikke mer enn ca 2 måneder før vi flyttet sammen og siden det har vi bygget et liv sammen.

 We❤it

Og hva vil du bli når du blir “stor”? Politiker?

Jeg har faktisk aldri drømt om å bli politiker, tvert i mot hehe, men jeg syns det er viktig å engasjere seg. Selv om jeg er lokalpolitiker, så er jeg ingen yrkespolitiker/heltidspolitiker, jeg har satset på utdannelse i tillegg. Når jeg blir «stor» (ikke at jeg tror jeg blir noe større enn det jeg er nå) vil jeg ha en meningsfull jobb, men hvor og med hva vet jeg enda ikke. Jeg har en drøm om å starte et senter i Bogota for å hjelpe fattige alenemødre, så hvis jeg får muligheten en gang så skal jeg gjennomføre det. Ellers har jeg mange store drømmer, men få konkrete planer for fremtiden nå, krise haha.

Det finaste øyeblikket i livet ditt?

Det må være da jeg fikk se lillebroren min for første gang. Jeg satt og ventet på et venterom på sykehuset, mamma og pappa var på operasjonssalen fordi det var planlagt keisersnitt. Til slutt kom en sykepleier og pappa med en liten trille hvor lillebroren min lå, det var veldig uvirkelig og utrolig gøy. Jeg var 9 år så jeg husker godt den dagen og siden det har han egentlig vært øyenstenen min, jeg hadde ønsket meg en bror veldig lenge.

Kva er den finaste gava du har fått?

Det er garantert bursdagsgaven jeg fikk av kjæresten min før vi ble offisielt kjærester. Jeg fikk en DVD av den spanske operaen som jeg er oppkalt etter (dere kan lese om den i mitt første blogginnlegg her) og en liten tromme. Jeg hadde tidligere fortalt han at jeg alltid hadde ønsket meg en afrikansk tromme, og da han så en liten versjon av en i Barcelona så tok han den med hjem til meg. Jeg ble rørt til tårer da jeg åpnet gaven, jeg husket ikke at jeg hadde fortalt det en gang. Og jeg ble utrolig rørt over at han hadde greid å finne operaen til meg, jeg hadde aldri sett den før. Det viste at han virkelig hadde lyttet til ting jeg fortalte, da var det ingen tvil i mitt 

Drømmereise?

Jeg elsker å reise og se nye steder, så å velge bare en drømmereise er vanskelig. Jeg elsker å dra til hjemlandet mitt Colombia, og å besøke nye steder der. Ellers drømmer jeg om storbyferie, men for øyeblikket drømmer jeg mest av alt om en uke med sol, varmegrader, strand og fine kvelder med kjæresten min. Denne sommeren har ikke vært noe tess for min del og skulle gjerne tatt igjen noe av det tapte. 

We❤it

bloglovin

23 comments

  1. Tusen takk for at du svarte på spørsmålene mine! Shit 2 måneder, respekt! Kjempefint bilde av deg forresten, har du et av deg og typen du vil vise og kanskje? Viktig å ha planer for fremtiden, og du har virkelig gode planer=) Drømmer er en ting, men dett høres fantastisk ut! Du må bare få til dette=) Hva er det du studerer egentlig? Ha en fin dag

  2. Så fine svar! Kjente meg igjen i mye av slik du beskrive deg selv! Kanskje litt for følsom og forventer for mye slik at man blir skuffet. Check! Håpe å ser deg ikveld!

  3. Da har vi samme egenskap! Hihi. Og jeg MÅ også ha nye sko til høsten. Morsomt å lese svarene dine, blir jo bedre kjent med deg slik 🙂 Hvordan er formen din nå? Klem

  4. Utrolig fint bilde av deg på julaften!
    og angående fransken så er det samme med meg. Jeg kunne det veldig bra, nå husker jeg ikke så mye. Men hver gang jeg er i Frankrike så kommer det faktisk tilbake til meg, og jeg klarer å føre samtaler:)
    Ellers, gode svar som alltid! ❤

  5. takk for mange fine svar, kjempe koselig å bli bedre kjent med deg søte Luisa ❤ du virker som en omsorgsfull og blid person, og er en stor inspirasjon. Du har en nydelig og sprudlende personlighet, blir rørt av dine svar om din kjæreste og deres kjærlighet, alltid gøy når gutta gjør sin lekse 😉

  6. Gøy å lese, fine du:) senter i Bogota for å hjelpe fattige alenemødre høres jo sykt bra ut. Let me know om det en dag skal gjennomføres og du trenger hjelp 😉 hihi

  7. Mange gode svar, og fine bilder av deg forresten! Jeg misunner deg virkelig engasjementet ditt, skulle virkelig ønske jeg hadde litt mer av det selv. Engasjement er sånn en viktig egenskap, som man kan komme så utrolig langt med. Så you go girl!^^

  8. Tilbaketråkk: 2011 vol. 3 « la Mar

Legg igjen en kommentar

