What is it good for?

Hvis det er ulovlig å skade et annet mennesker, ikke minst å drepe et, hvorfor er det da lovlig å lage våpen?

Våpenindustrien er en av de største industriene i verden. Hva er argumentene for at vi skal tillate at det produseres våpen som er laget for å drepe mennesker? Noen få sitter og tjener seg styrtrike på at andre mennesker blir drept. Alle er mot krig og syns det er fælt, samtidig produseres det mer våpen enn noen sinne.

Noen sier at vi må produsere våpen for å forsvare oss, men det er ingen hemmelighet at det produseres våpen for å selge det. I høst kunne VG fortelle at Norsk våpen eksport er tredoblet de siste fem årene.

Krigen i Afghanistan og Irak har vært god butikk for våpenindustrien, også i Norge

– VG 21.08.10

Den norske stat tjener altså på våpenindustrien i og med at en av produsentene er halvstatlige, våper er til for å brukes i krig, vi deltar i krig, kan vi da kalle oss en fredsnasjon?

English:

If it is illegal to harm other people, not least to kill, why is it legal to make weapons?

The arms industry is one of the largest industries in the world. What are the arguments for allowing us to produce weapons that are designed to kill people? A few people sit and becomes rich while other people are being killed. Everyone is against war and think it’s bad, while the production of weapons is increasing more than ever.

Some say that we must produce weapons to defend ourselves, but it’s no secret that we produced weapons in the purpose to sell them. This fall VG could reported that Norwegian armsexports have tripled in the last five years.


The war in Afghanistan and Iraq have been good business for the arms industry, also in Norway

– VG 21/08/1910

The Norwegian government is making money of the arms industry in that one of the producers are parastatal, weapons are to be used in war, we are participating in war, can we call ourselves a nation of peace?

8 comments

  1. Sv: Ikke egentlig! Jeg var så heldig å få 7500 av faren til kjæresten min, og så betalte jeg 7500 selv + en “god del” lommepenger. 🙂

    Våpen er det mest skremmende jeg vet om. Syntes det er helt horribelt at man faktisk tjener penger på det.

  2. Enig, det er et ufattelig stort og SKREMMENDE problem!
    Blir liksom som om det ikke skulle vært lov til å kjøre bil, men vi bare produserer hundretusenvis av bilder fordèt.. Det ville jo ikke gitt mening?
    Må nok en gang si jeg elsker at du tar opp slike samfunnssaker, og jeg elsker at du engasjerer deg, Luisa! ♥

    1. Bare ‘nesten’? ;D Ja, det er veldig artig å ha et sånt lite menneske å shoppe til og kle opp.

      Men når jeg tenker over slike ting som du tar opp her ender jeg ofte med å tenke at jeg ikke vil ha flere barn. Veier gledene ved livet opp all den dritten som finnes der ute nå, og vil det i det hele tatt være en verden for våre barn å vokse opp i? Jeg må velge å tenke positivt, og ha tro på menneskene – for jeg har allerede satt et barn til verden.

      And on that note: Ha en vidunderlig helg 🙂

      Ps – synes det er kult at du tar opp alt fra shopping til politikk på bloggen din. Makes for interesting reading!

      1. Ja nesten nå, hehe, men helt klart senere! 😀

        Jeg må få si deg at jeg tror på menneskene, godhet ligger i vår natur, det motsatte er avvikene. Uten den troen hadde det ikke vært så viktig for meg personlig å kjempe for å gjøre verden til et bedre sted:)

        Tusen takk for tilbakemelding, det setter jeg stor pris på og blir glad av å vite at noen der ute syns det er interessant 🙂

  3. Fint innlegg, får en til å tenke litt.. Men jeg har vel egentlig ikke noe svar :/ Bortsett fra at det er isåfall utrolig dobbeltmoralistisk å kalle Norge en fredsnasjon hvis de selger mye våpen. Hmm!

  4. Tilbaketråkk: 2011 vol. 1 « la Mar

Legg igjen en kommentar

